Lurer du på hva du skal gjøre til høsten?

Akkurat nå sitter mange ungdommer og lurer på hva de skal gjøre til høsten. Mange er i innspurten av det siste året på videregående skole. Etter å ha fulgt det samme løpet som alle andre, kan de til neste skoleår bestemme SELV hva de vil gjøre.

For mange er dette en spennende tid med mange valgmuligheter. Skal du videre på studier? Skal du ta et friår? Skal du søke jobb? Ønsker du å reise og oppleve verden? Mulighetene er mange, og det er ikke så lett å velge.

Tenker du å starte rett på studier, er 15. april fristen for å søke høyere utdanning gjennom Samordna opptak.

Gjøre til høsten, folkehøgskole, friår, pusteår, pauseår

Not your everyday shades <3 Foto: @sportandoutdoornhfhs, Nordhordland folkehøgskole

Pauseår med tid til å tenke

Noen velger å ta et år på folkehøgskole etter videregående. Da får du muligheten til å gjøre noe helt annet, eller holde med noe du ikke har hatt muligheten til å gjøre før. Du får være med på spennende aktiviteter og reise til andre deler av verden. På folkehøgskole kan du bruke tiden til å finne ut hva du vil gjøre videre, hva du vil studere og hva du vil jobbe med i framtiden.

Folkehøgskole er et godt alternativ hvis du er usikker på hva du skal gjøre neste skoleår.

Når du begynner på folkehøgskole, flytter du til et nytt sted og blir kjent med folk fra hele landet. Dere skal bo sammen på skolen i ett år og spise alle måltidene sammen. Dere skal også samarbeide mye i undervisningen og finne på ting sammen på kveldstid.

Gjøre til høsten

På folkehøgskole blir du bedre kjent med deg selv og finner dine styrker og svakheter. Hva liker du å holde på med? Kanskje passer du til å være leder? Liker du å jobbe med mennesker? Og trives du med å jobbe sammen med andre? Slike ting er nyttig å kjenne til når du etter hvert skal peile deg inn på hva du skal jobbe med i framtiden.

Les også: – Det er lett å velge feil studier. For meg ble folkehøgskoleåret avgjørende.

Gjøre til høsten, folkehøgskole, friår, pusteår, pauseår

På folkehøgskole får du muligheten til å drive med noe du ikke har hatt muligheten til før, og dyrke dine interesser. Foto: Robin Taen, Hallingdal folkehøgskole

Du vil også få avklart en del ting i løpet av året på folkehøgskole. Skal du satse på musikken, eller skal det forbli en hobby? Har du fått smaken på å stå på scenen? Slike ting vil du vite mer om ved slutten av året ditt. Du får i tillegg to tilleggspoeng ved å fullføre et år på folkehøgskole.

Les også: – Karakterer har fått altfor stor plass i ungdommens liv

Folkehøgskole gir to tilleggspoeng

Andrea Langlie gikk ut av videregående uten vitnemål fordi hun hadde strøket i nynorsk. Hun begynte på folkehøgskole blant annet for å forberede seg til å ta eksamen på nytt. I tillegg kom de to tilleggspoengene hun fikk godt med for å sikre at hun kom inn på studiet hun ønsket neste år.

Gjøre til høsten, folkehøgskole, friår, pusteår, pauseår

De to konkurransepoengene fra folkehøgskolen kom godt med for Andrea. De var med å sikre at hun kom inn på studiet hun ønsket seg. Foto: Privat

Andrea gikk på Skap kreativ folkehøyskole, som kaller seg et «fremtidslaboratorium» der du lærer deg kreativ tenkning, idéutvikling og problemløsning. Skolen tilbyr dessuten et eget valgfag for elevene som vil ta opp fag. I disse timene er det satt av tid til å jobbe med faget. Læreren har bakgrunn fra videregående skole og legger til rette for at man skal få jobbet med faget. Denne muligheten er det flere folkehøgskoler som tilbyr.

Her er 9 grunner til å velge et år på folkehøgskole: