Like mange velger folkehøgskole som førstegangstjeneste

Det har aldri gått flere elever på norske folkehøgskoler. Nå har folkehøgskolene like mange elever som forsvaret har inne til førstegangstjeneste.

Tekst: Dorte Birch

Bilder: Elever og ansatte ved norske folkehøgskoler

Elever ved Sogndal folkehøgskule er klare for et år med flott natur!

Alle folkehøgskolene i full gang med skoleåret. Det har vært introduksjonsuker og bli-kjent-dager og nå er selve skoleåret i gang. Elevene kan se fram til et år med linjefag, valgfag, skoleprosjekter og studieturer. Det blir et intens og spennende år der elevene får strukket seg både faglig og personlig.

Flere enn det egentlig er plass til

I alt 7500 ungdommer får oppleve alt dette. Dette er vesentlig flere enn folkehøgskolene egentlig har plass til. Skolene er i gjennomsnitt 107% fulle!

Det er selvfølgelig seng og mat til alle selv om mange skoler har tatt inn flere elever enn de egentlig har rom for. Mange skoler har bygget nye internater eller de har funnet andre løsninger for å få plass til så mange som mulig av alle de mange ungdommer som har søkt på folkehøgskole. Det var ikke alle som fikk plass på førstevalget, men skolene har strukket seg så langt de kunne.

248632254_4626879f-585c-454e-8417-85c60af45375

Elevkvelder er en del av folkehøgskolen. Her har elevene fått i oppdrag å kle seg ut etter noe som begynner på en bestemt bokstav.

– Du blir voksen på folkehøgskolen

Like mange som i førstegangstjeneste

Det går altså 7500 ungdommer på folkehøgskolen i 2016. Forsvaret har ikke lagt ut tallene for førstegangstjeneste i år, men i følge denne statistikken, så var det 7741 inne til førstegangstjeneste i 2015 og 6983 i 2014.

Forsvaret har også lagt ut oversikt over kjønnsfordelingen blant ungdommene i førstegangstjeneste. Den viser at rundt 85 prosent er gutter og 15 prosent er jenter. Folkehøgskolenes statistikk er litt annerledes. På folkehøgskolene er kjønnsfordelingen nesten 50/50 med 55 prosent jenter og 45 prosent gutter.

248632254_35baa389-72f9-490a-83fd-114c13a56239

På folkehøgskolene går det omtrent like mange gutter og jenter

Rekordstor søkning til folkehøgskolene

Hvorfor er folkehøgskolene så populære?

Den viktigste grunnen til at så mange søker seg til folkehøgskole er fordi de har venner som har gått på folkehøgskole og som har fortalt om det. De fleste folkehøgskoleelever forteller at de valgte folkehøgskole fordi de har fått det anbefalt av venner og kjente.

Dette stemmer også med tall fra EPSI-undersøkelsen som viser at dem som har gått på folkehøgskole er svært fornøyde med skoleåret.

I tillegg har folkehøgskolene linjer som treffer bra blant elevene. Mange skoler har utviklet nye linjer innen spillutvikling og esport de siste årene og disse linjene har blitt populære. Samtidig trekker tradisjonelle linjer som friluftsliv fortsatt svært godt og setter nye rekorder i antall elever.

2013-10-18_1382111406

Det er ikke bare i forsvaret man kan lære å skyte.

Tre grunner til at folkehøgskolene er så populære

Fortsatt mulig å få plass

Skoleåret er i gang, men det kommer fortsatt nye elever på skolene. Enkelte har angret på valg av studie eller skole og ønsker seg et år på folkehøgskole mens de bestemmer seg for hva de vil gjøre etterpå. Andre ble ikke klar over at folkehøgskolene hadde et tilbud de kunne tenke seg.

Uansett grunnen til at man ikke har søkt tidligere, så er man fortsatt velkommen til å sende en søknad. Akkurat nå er det 167 linjer som åpner for sene søkere. Sjekk Folkehøgskolenes Restplasstorg for å finne mulighetene!

248632254_a73ad406-9b9a-4833-b7c3-85a9ba812567

Det er fortsatt mulig å bli med på et spennende folkehøgskoleår. Sjekk folkehøgskolenes Restplasstorg!

– Jeg ble en ny gutt etter folkehøgskolen