KrF og Venstre fjerner kuttet

KrF og Venstre har i ettermiddag blitt enige med Regjeringen om Statsbudsjettet 2018. Der er de planlagte kuttene til folkehøgskolene fjernet.

Regjeringens forslag til Statsbudsjett 2018 inneholdt flere kutt til folkehøgskolene. I de siste dagers budsjettforhandlinger er disse fjernet, og en økning er dessuten lagt inn i det endelige budsjettforslaget.

– KrF har stått på for folkehøgskolene i lang tid, og nå får vi endelig gjennomslag for vårt engasjement for folkehøgskolene, sier partileder Knut Arild Hareide.

– Folkehøgskolene står KrFs hjerte nært, sier partileder i KrF, Knut Arild Hareide.

Les også: Dramatisk kutt for folkehøgskolene

– Glad for å redde folkehøgskolen

Dette er tredje gang på fire år at Regjeringen Solberg har foreslått å kutte i støtten til folkehøgskolene. For tredje gang har også KrF i samarbeid med Venstre sørget for å fjerne disse kuttene.

– Jeg er veldig glad for at vi fikk reddet folkehøgskolene i budsjettavtalen, sier Venstreleder Trine Skei Grande.

– Vi har mer behov for folkehøgskolen enn noen sinne. De er et viktig tilbud for mennesker som ønsker en alternativ skolehverdag. Folkehøgskolene lar folk – spesielt ungdom – finne motivasjon, interesse og retning, og de får venner for livet, sier Skei Grande.

– I dag er et slikt år uten karakter- og prestasjonskrav kanskje enda viktigere enn før, sier Venstreleder Trine Skei Grande.

Les også: Venstre: – Vi trenger langt flere folkehøgskoler

Takk for støtten!

– Vi er glade for støtten hele opposisjonen på Stortinget har vist folkehøgskolene i høst, sier Odd Arild Netland, daglig leder i Folkehøgskolerådet.

Under demonstrasjonen utenfor Stortinget 17.oktober viste alle sju opposisjonspartier sin misnøye med Regjeringens kuttforslag.

– Markeringen utenfor Stortinget og samtaler med politikere i ettertid viser at folkehøgskolene står sterkt. Spesielt takker vi KrF og Venstre for å ha nullet ut kuttene – også denne gangen, sier Netland.