Høyt og lavt i Trøndelag

Elever fra hele Norge har det siste året bokstavelig talt vært både høyt og lavt i Orkdal, litt sør for Trondheim. – Perfekte forhold for å ta dykkerlappen og høydeturer med paragliding, sier elev Bendik Bråten.

Tekst: Marit Asheim

– De to første månedene av skoleåret brukte vi egentlig på å skulle lære å fly, sier Bendik Bråten fra Levanger.

– Ingen av elevene i klassen hadde testet paragliding tidligere, så vi brukte ganske mange timer på bakken for å bli kjent med skjermen, sier han.

– Min første høydetur hadde jeg på studieturen vår i Spania. Det var både spennende og skummelt på en og samme tid, smiler han.

Paraglide start

– Vi startet året med grundig opplæring. Mye tid ble brukt på å bli kjent med skjermene, og det var ekstremt høyt fokus på sikkerhet, sier Bendik Bråten.

Perfekte forhold for flyvning

De 19 elevene på linja «Høgt og lågt» ved Torshus folkehøgskule, reiste rett etter høstferien til Algodonales i Spania. Et sjakktrekk at studieturen var lagt så tidlig på året, mener elevene.

– Det var flott vær og varmt hele tiden, smiler Annicken Hagen fra Bergen.

– Vi ble også mye bedre kjent som klasse idet vi reiste såpass tidlig i skoleåret, legger hun til.

– Algodonales er som et mekka for paraglidere, sier Bendik.

– Vi bodde i en paraglidercamp hvor det var utrolig god stemning. Både været og forholdene der var perfekte for våre aller første ordentlige turer i lufta, sier han.

– Jeg tror det må være et av høydepunktene i folkehøgskoleåret mitt!

Linja er bygd opp slik at man skal kunne ta både paraglider- og dykkersertifikat i løpet av skoleåret. Du trenger ingen forkunnskaper for å starte her, men det er en fordel at du er motivert for å lære noe nytt.

– Egentlig skal vi få like mye tid med både dykking og paragliding i løpet av et år, men om man ønsker å bruke mer tid på den ene delen er det fullt mulig, sier Bendik.

– Vi deler klassen i to og starter med hver vår aktivitet. Når det er tid for å bytte noen måneder ut i året er det også greit om du ikke vil skifte. Da vil du i stedet fungere litt som mentor for de nye i klassen, samtidig som du får utviklet deg selv mer, sier han.

Skjerm

– Algodonales er som et mekka for paraglidere, sier Bendik. Studieturen dit regner han som høydepunktet på folkehøgskolen.

Motiverende lærere

– Skolen har alt vi trenger av utstyr tilgjengelig for utlån, så man trenger ikke investere i eget utstyr, sier Bendik. I tillegg leies det inn noe utstyr fra en dykkerklubb i Trondheim.

– Vi har kjempedyktige lærere her, som er både motiverende og flinke, sier Annicken.

– Det gjør at også vi lærer mye, sier hun.

– Vi har vært i mange bakker sammen med en paragliderklubb i Trondheim, og etter like lang tid som nybegynnere er det er høyere nivå på oss i klassen, sier Bendik.

– Jeg tror det henger mye sammen med den grundige opplæringen vi hadde de første ukene. Vi brukte som sagt mye tid på å bli kjent med skjermene, og her er det ekstremt høyt fokus på sikkerhet, sier han.

– Paragliding er en mental sport. Mye av jobben er å vurdere værforhold samt bli trygge på hva som er greit for hver og en av oss, sier Annicken.

– Det skal jo være gøy, og ingen skal gjøre noe de synes er skummelt, sier hun.

I tillegg til dykking og paragliding er det også andre aktiviteter knyttet til linja.

– Vi har for eksempel vært på Oppdal og stått på ski en uke, sier Bendik.

– Og på slutten av året skal hele skolen seile med Statsraad Lehmkuhl til Shetland. Det blir kjempegøy, smiler Annicken.

Som på andre folkehøgskoler består også timeplanen på Torshus av flere ulike valgfag. Elevene skifter valgfag tre ganger i løpet av året, og har mye å velge mellom.

– Det er fint å få litt variasjon fra linjefagene også, sier Bendik.

– På den måten blir skoleåret mer variert.

Han har valgt både kampsport og gaming, mens Annicken har prøvd ut både islandshest, dropslaging, kunst og håndverk og kampsport.

DCIM100GOPRO

Nytt nettverk

– Jeg angrer absolutt ikke på at jeg valgte folkehøgskole et år, sier Bendik.

Han var skolelei og trengte en pause før han skulle fullføre videregående. Nå gleder han seg til å starte igjen på barn og ungdom.

– Jeg er motivert for å bli ferdig med videregående nå, selv om jeg kommer til å savne det sosiale miljøet jeg har blitt vant til her, sier han.

Annicken reiser til Trondheim for å studere til høsten, sammen med flesteparten av de 75 andre elevene på folkehøgskolen.

– Vi er ganske mange herfra som reiser til Trondheim for å studere til høsten, sier hun.

– Det blir fint å komme til en ny by og allerede ha et stort nettverk.

– Jeg tror det alle beste med folkehøgskoleåret mitt må være det sosiale, sier Bendik.

– På folkehøgskolen møter du mange nye folk, og du kan distansere deg litt fra alt hjemme. Det blir i grunnen som å starte helt fra scratch, og bli kjent med både deg selv og mange nye ansikter, sier han.