Driver eget treningssenter

Elever på Fredly folkehøgskole driver eget treningssenter, for både medelever og lokalbefolkningen. – Vi har lært utrolig mye dette året, sier elevene.

Tekst: Marit Asheim

– Vi har lært veldig mye dette året, både teori og praksis relatert til trening, sier Solveig Vestøl, elev på linja Treningsinstruktør – PT, Puls og Coaching på Fredly folkehøgskole.

– Ikke minst har vi lært hvor viktig det er å trene riktig selv for å kunne lære noe bort til andre, sier hun.

Spinning

– Det har blitt mange timer i skolens spinningsal dette året, sier Solveig Vestøl og Josefin Heier.

Bygger timer selv

I kjelleren på hovedbygget på folkehøgskolen ligger et eget treningssenter. Hit kommer det elever og kunder fra lokalbefolkningen hver kveld. Flere dager i uka er det også gruppetimer, både i spinning, styrketrening og aerobic.

– I starten av skoleåret fikk vi prøve oss som PT for en elev på en av de andre linjene på skolen, sier Josefin Heier.

– Vi skulle lage treningsprogram, bistå under treningen og trene sammen med dem, fortsetter hun.

I november begynte de selv å undervise på egne gruppetimer.

– Vi lager hele timen selv. Setter sammen musikk som passer og bygger timen med ulike deler, fortsetter Josefin.

– Spinningtimene kan for eksempel inneholde terreng, pyramide, puls eller intervaller – alt ettersom hva vi synes passer best, sier hun.

– Dette er veldig annerledes enn ting jeg har gjort tidligere. Utrolig spennende å få undervise andre, sier Solveig.

– Man blir mye mer bevisst på det man selv gjør også. Det er viktig å gjøre øvelsene riktig for å kunne lære dem bort, sier hun.

– Jeg har i grunnen aldri tenkt over ulike spinningsteknikker før jeg kom hit. Nå har jeg blitt veldig bevisst, også på å lære det bort til andre, sier Josefin.

– Den aller første gruppetimen min hadde jeg for klassen. Det var egentlig mye verre enn å lede timer på senteret, smiler hun.

Spinning 2

Både elever på folkehøgskolen og medlemmer fra lokalsamfunnet er ivrige deltagere på spinningtimene klassen setter opp.

Inspirasjonstimer på Lanzarote

Jentene forteller at det har blitt mye trening det siste året. I tillegg har de fått undervisning i både anatomi, kosthold, treningslære, PT-rollen og det å være instruktør.

– Tirsdag, onsdag og torsdag er linjedager. Da har vi gjerne både en treningsøkt og en teoriøkt. I dag for eksempel startet vi med to timer kosthold før lunsj, og hadde fellestrening i gymsalen etter lunsj, forteller Solveig.

– I tillegg har vi da også ansvar for gruppetimene på kveldstid, legger hun til.

– Teoriundervisning her er ikke spesielt tungt. Vi interesserer oss jo for det, og ser nytten av det vi lærer. Det gjør det enklere, sier Josefin.

– Det er nettopp det som kjennetegner folkehøgskole. Man bruker året på noe man interesserer seg for, men slipper presset om å prestere som vi er vant til fra videregående. Her er det jo ingen karakterer! Det gjør at vi får et mye friere år, sier Solveig.

– Alt vi gjør her er lystbetont. Vi holder på med noe vi vil lære mer om, og da blir det også gøy, sier Josefin.

I vinter var klassen på studietur til Lanzarote. Der ble det også tid til trening.

– Lanzarote var et treningsparadis! På tur med de 15 jentene i klassen fikk vi også virkelig kjenne på fellesskapsfølelsen, sier Solveig.

– Man blir veldig godt kjent i løpet av et folkehøgskoleår.

– Vi deltok også på en del gruppetimer på Lanzarote. Da snappet vi opp flere tips som vi tok med oss hjem til egne timer, sier Josefin.

– Ting jeg la merke til som motiverte meg i andres timer er også fint å kunne bruke for å motivere andre når jeg selv underviser, sier hun.

Lanzarote, trening

Varme dager på Lanzarote var ypperlig også for trening. Jentene snappet opp mange tips til egne undervisningstimer.

Variert år

Selv om linja jentene har valgt inneholder mye trening, byr også folkehøgskoleåret på mer.

– Her er det aldri kjedelig, sier Solveig.

– Det skjer noe hele tiden, og det er alltid noen her å finne på ting med, sier hun.

– Jeg tror det beste med folkehøgskolen må være det sosiale og fellesskapet man får med andre. På Fredly er det mange ulike linjer, og det gjør også at vi som elever er veldig forskjellige, sier Josefin.

– Før jeg kom hit kjente jeg alltid på et press om at det hele tiden var noe jeg skulle ha gjort. Tida strakk liksom aldri helt til. Her har jeg lyst til å gjøre stadig mer, sier hun.

Som valgfag har jentene hatt både pilates, friluftsliv, klatring (tatt brattkortet), sjonglering, strikking og håndball.

– Man trenger ikke være godt trent for å komme hit eller gå på linja vår. Det eneste du trenger er lyst og motivasjon, sier Solveig.

– Å stå foran andre og instruere en time er heller ikke noe å grue seg for. Det lærer man med litt trening, sier Josefin.

Processed with VSCOcam with m5 preset

Folkehøgskoleåret har vært mer enn svette treningstimer i spinningsal. Her et bilde fra en dykkertur med klassen.