Gåte: Hvilken skole får elevene til å gråte når de drar?

Det er ett skoleslag som har fått mange tusen ungdommer til å gråte en helg i mai. I mai må 7500 ungdommer nemlig si farvel til alle de menneskene de har vært så nær siden august i fjor. De fleste norske folkehøgskoler hadde sin avslutning denne helgen og vi fikk bli med på en av dem.

Det ble mange klemmer og mange triste blikk da elevene på Follo folkehøgskole måtte si farvel til hverandre i helgen

Vi fikk følge avslutningen på Follo folkehøgskole. Etter en omvisning på skolen der elevenes familie og venner fikk se eksempler på hva elevene hadde lært på skolen så var det en forestilling der både elever og ansatte deltok.

Alvoret begynner

Etter det så satte selve avslutningsseremonien i gang og familiene satte seg. Da var det viktig å sjekke at kameraene fungerte før ungdommene skulle få vitnemål.

Kameraene må sjekkes før seremonien går i gang

Kameraene må sjekkes før seremonien starter

Mange valgte å ta bilder før det hele gikk i gang.

Det kan være kjekt å ta noen bilder av ungdommene før det går i gang

Rektor taler

Det startet mykt med rektors tale. Den vakte ettertenksomhet og smil. Ingen tårer enda.

Rektor ved Follo folkehøgskole, Jan Martin Medhaug, holder en tale om ungdommen og til ungdommen

Vitnemål utdeles

Alvoret trakk nærmere da rektor ba klasse for klasse om å reise seg og å komme opp på scenen. Der fikk hver enkelt elev sitt vitnemål og en god klem med på veien. Det var lærerne som delte ut vitnemålene. På folkehøgskolene har lærerne vært sammen med elevene sine mange timer hver uke i et år og de har hatt felles opplevelser på studieturer og fellesfag.

Tårene begynte nå å presse på hos enkelte, men de fleste klarte fortsatt å smile.

IMG_2255IMG_2260IMG_2274IMG_2283IMG_2294IMG_2303IMG_2304IMG_2316IMG_2317IMG_2326IMG_2329

Elevrådsleder taler

Så var det elevrådslederens tur og hun holdt en sterk tale. Salen jublet, men enkelte begynte å henge litt med hodet

Elevrådslederen ved Follo folkehøgskole holdt en sterk tale og høstet store klappsalver

Sang

Sangen er viktig i folkehøgskolen og elevene la opp til en fantastisk avslutning som nesten fikk taket til å lette.

IMG_2351IMG_2363IMG_2365

Nå er det slutt

Elevenes sang markerte slutten på skoleåret på Follo folkehøgskole. Nå skulle de siste klemmene utdeles og tårene var nær for mange. Elevene har bodd sammen, spist sammen, lært sammen, vært på turer sammen og utviklet seg sammen. Det lå mange minner igjen om skolen og hos alle dem som jobber der, da elevene gikk ut døren.

IMG_2375IMG_2376IMG_2381IMG_2383IMG_2385IMG_2387

Dere blir ikke glemt!

Elevene vil huske dette året, men det vil også de ansatte. De vil huske alle de flotte ungdommene de fikk lov å låne i et skoleår og som de ønsker alt godt videre.

Dette har ansatte ønsket elever på norske folkehøgskoler i over 150 år. Når året er over så kommer elevene opp på veggen. Om man ser nærmere på veggene på alle folkehøgskolene i Norge, om man ser forbi skiftende frisyrer og moter, så ser man hundretusenvis av flotte ungdommer som har gått ut i livet med mange minner og mye lærdom. De har lært mer om seg selv, om det å jobbe sammen med andre og om verden rundt dem.

Og de har nok grått noen tårer, de også.

Lykke til, alle tidligere folkehøgskoleelever!

Frisyrene skifter og klesmoten endrer seg. Tidligere generasjoner av Follo-elever henger på veggen. Snart vil årets elever også komme opp og henge

IMG_2203IMG_2204IMG_2214IMG_2205IMG_2206IMG_2207IMG_2208IMG_2209IMG_2210IMG_2211IMG_2212IMG_2213