Går det an å leve for 10 kroner dagen i Norge?

Det var en av utfordringene elever på folkehøgskolen Nord-Norge fikk da de ble sendt ut på en tidagers reise til Lofoten. Målet? Et annerledes fokus på FNs bærekraftsmål.

– Klassen vår fikk en utfordring mandag morgen forrige uke, forteller Karen Monsen (19) fra Bergen, som dette året går Backpack Surprise på Folkehøgskolen Nord-Norge.

– Reisegruppa vår på elleve personer skulle komme oss fra skolen på Evenskjer i Troms til Vesterålen og Lofoten, og tilbake igjen, på ti dager. Budsjettet vårt var på ti kroner dagen per person, sier hun.

Med seg på veien hadde de et sett med oppgaver, og et mål om å kommunisere ut flere av FNs bærekraftsmål til mennesker de skulle møte på veien.

– Med den summen å leve for ble vi fort avhengig av gjestfriheten til de vi møtte underveis, sier Karen.

– Den siste uka har vi i grunnen levd uten å vite så mye om de neste dagene som kommer, legger hun til.

tatt-for-avreise

En spent reisegruppe før avreise fra folkehøgskolen

Les mer om Folkehøgskolen Nord-Norge

Positive møter

Mandag formiddag haiket gjengen på elleve seg i retning Sortland med biler. Noen av dem fikk sitte på med Kåre.

– Kåre var en helt fantastisk mann! Underveis på bilturen kom vi i prat om reisen videre, og utfordringen vår om å leve for bare 10 kroner dagen. «Jeg har et stort hus, dere kan alle bo hos meg i natt, svarte Kåre», som likte prosjektet og ønsket å hjelpe oss, forteller Karen.

En av oppgavene gruppa hadde fått var å besøke to bestemte kommuner på veien til Lofoten. Øknes kommune var en av dem, og turen videre gikk derfor til Myre.

– Vi kom oss gratis med buss til Myre. Et av ønskene våre er også å reise så bærekraftig som mulig, så kollektiv transport er kjempefint, sier Karen.

Hvor de skulle bo den neste natta var de ikke sikre på.

sammen-med-hotellsjefen-pa-myre-kysthotell

Hotellsjefen på Myre kysthotell (i midten) fikk så sansen for prosjektet at hun ga elevene både overnatting og mat på hotellet i to dager.

– Vi kom i prat med hotellsjefen på Myre kysthotell, som etter å ha hørt mer om prosjektet vårt inviterte oss til å bo der gratis, sier Karen.

– De ga oss både mat og overnatting, til gjengjeld hjalp vi til med noe bærearbeid, legger hun til.

– Vi har møtt så utrolig mange fine mennesker underveis på denne turen!

– Selvsagt bidrar vi til TV-aksjonen

Eldresenter og helsestasjon

I Myre ble gruppa to dager, og gjennomførte samtidig flere av oppgavene de hadde fått utdelt.

– Aller først besøkte vi et eldresenter. Her sang vi for beboerne, og spiste vafler med dem, forteller Karen.

– Jeg tror både ansatte og beboere satte stor pris på at vi kom innom!

Den lokale helsestasjonen fikk også et besøk.

– På helsestasjonen fikk vi en innføring i hva kommunen gjør for å forebygge Hiv og Aids, sier Karen.

Det ble raskt kjent i lokalmiljøet at folkehøgskoleelevene var på besøk, og overalt møtte de smil og folk som hilste.

– Det var til og med en mann som kom kjørende mot oss, rullet ned ruta og ga oss en pose med matvarer han hadde handlet til oss. Snakk om raushet, smiler Karen.

Turen videre gikk via Melbu til Svolvær. Det siste stykket med gratis ferge. Elevene har hele veien dokumentert reisen på en egen instagramkonto.

hele reisen har gruppa dokumentert på instagramkontoen @fellowshipofthebackpackers.

– Vår første tanke da vi fikk oppgaven var at «dette skal vi klare». Likevel må jeg si at det har gått over all forventning! Vi har kommet i snakk med så mange spennende mennesker underveis, sier Karen.

– Mange har hørt om bærekraftsmålene tidligere, men synes vi har en kul vri på å synliggjøre dem, sier hun.

– Det både engasjerer folk, og blir lagt merke til!

I Svolvær hadde elevene stand mot snus og tobakk på det lokale kjøpesenteret, og i Leknes overnattet de på en videregående skole.

– Alt i alt har turen vært veldig spennende, sier Karen.

– Wow! Tenk at jeg bor her!

Backpackere i to måneder

Overraskelsesturen med utfordringer til Lofoten er en del av reiseforberedelsen til elevene på linja Backpack Surprise. Til våren skal de nemlig ut og reise i to måneder.

– Sånn sett kan du si at det har vært to mål med denne turen: bli kjent med FNs bærekraftsmål på en annen måte, og samtidig bli bedre kjent som gruppe på reise, sier Karen.

backpack-reise

Fra februar til april skal de 40 elevene på Backprise Surprise være på reise. Reiseruten planlegger de selv.

Totalt er de 40 elever på linja, delt inn i fire reisegrupper. Gruppa til Karen har reisemålene klare for våren:

– Vi skal besøke både Namibia, New York, India, Vietnam og Kambodsja, sier Karen, og legger til at de underveis skal jobbe som frivillige på ulike prosjekter.

– Akkurat hvilke prosjekter vi skal engasjere oss i har vi ikke landet helt ennå, men vi har snakket om flere som omhandler dyrevelferd og noen barnehjem, sier Karen.

I New York møtes alle 40 elevene til et FN-seminar.

– Vi har et utrolig spennende år foran oss, og så langt trives jeg veldig godt på skolen, sier Karen.

– Når skulle jeg ellers fått muligheten til så mange opplevelser i løpet av et år, hvis det ikke var for folkehøgskolen, smiler hun.