- Folkehøgskoleåret har gjort meg mye bedre i norsk, og vist meg nye sider av Norge

Rahmatulla manglet lærlingplass, og oppdaget litt tilfeldig folkehøgskole som et alternativ. De første ukene var ulike dialekter en utfordring, men resten av skoleåret ble ifølge han selv helt fantastisk.

– Det er vanskelig å velge hva som har vært det beste med folkehøgskoleåret, jeg vil egentlig svare ALT, smiler Rahmatulla Azimi (20).

Han kom som flyktning fra Afghanistan til Bergen for litt over fem år siden. Etter å ha gått bygg og anlegg på videregående, manglet han lærlingplass for å bli rørlegger. Han var usikker på hva han kunne gjøre i stedet.

– Helt tilfeldig oppdaget jeg folkehøgskole som alternativ. Jeg har kjørt forbi noen skilt langs veien tidligere, men har ikke visst helt hva det var for noe. Da jeg leste litt mer på nettet syntes jeg det så veldig gøy ut, sier han.

På Bømlo bodde en kompis, og det gjorde valget av skole enklere. Raskt etter at han søkte Bømlo folkehøgskule hadde han fått plass på linja friluftsliv: kyst og fjell.

Fallskjermhopp og langrenn for første gang

– Jeg hadde gått mange fjellturer før jeg kom til Bømlo, men var ellers ganske uerfaren med friluftsliv. Jeg hadde lyst til å oppleve Norge og se mer av naturen, forteller Rahmatulla.

Det fikk han rikelig med tid til på folkehøgskolen. Sammen med klassen sin har han for første gang sovet ute i naturen, hoppet i fallskjerm og testet langrennsski.

– Året har vært helt fantastisk!

Bømlo folkehøgskule

Sted: Bømlo
Elevplasser: 90
Linjer: 10
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Jeg har fått prøve så mye nytt for første gang, og det har vært utrolig gøy. Dessuten har jeg fått mange nye venner. Et av ønskene mine med å gå på folkehøgskole var å bli kjent med flere norske ungdommer. Det har vært kjempefint her!

Surfing er en av mange nye aktiviteter Rahmatulla har forsøkt det siste året.

Medelevene kommer fra hele Norge, og han innrømmer at det var en del forvirring med ulike dialekter de første ukene. Deretter gikk det fint.

– Det var nok litt vanskelig å forstå alle dialektene i starten, og ofte skjønte jeg ikke alle forkortelser eller dialektord som ble skrevet til meg på chat. Men det har også gjort at jeg har lært mye! Etter hvert gikk det helt fint, sier Rahmatulla.

Det sosiale miljøet på folkehøgskolen er noe av det Rahmatulla har satt mest pris på. Ved å bo sammen med norske ungdommer har han blitt mye bedre i norsk.

Les også:

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

Blitt mye bedre i norsk

Ulike dialekter og det å bo sammen med mange norske ungdommer har gjort det enkelt å lære mer norsk. Rahmatulla synes han har utviklet seg mye det siste året.

– Jeg har absolutt blitt mye flinkere til å snakke norsk! Det har vært noe av det beste med året, i tillegg til å ha fått så mange nye venner.

– Det er alltid noe som skjer på folkehøgskolen, og alltid noen å være med når vi har fri. Enten det er å se film, spille volleyball eller bare snakke.

At han har fått testet seg selv en del gjennom stadig nye aktiviteter, har også lært han en del. Både om seg selv og hva som er mulig.

Gjennom året har jeg erfart at det ikke er farlig å prøve nye ting. Er det noe du har lyst til, er det bare å kjøre på! Det er ikke skummelt heller.

kveldssamling rundt bålet
Rahmatulla har for første gang vært både på hyttetur og overnattet ute på tur. Det er noe han gjerne gjør mer av! Samholdet i klassen har vært godt.

Les også:

- Folkehøgskole er en fantastisk mulighet som ny i Norge

Sommerjobb på skolen

I sommer er han tilbake på folkehøgskolen for å jobbe. Det var litt rart å komme tilbake til stedet uten at alle vennene hans var der, men likevel oppleves det fint. Sammen med en medelev jobber han i seks uker på forskjellige sommerleirer for barn som arrangeres på skolen.

– Vi arrangerer mange forskjellige aktiviteter, går på tur og bader. Det blir en veldig fin sommer, sier han.

Til høsten venter forhåpentligvis lærlingplass.

– Det ser ut til å ordne seg med lærlingplass som rørlegger til høsten, selv om det er ekstra mange i Bergen som har søkt i år. Dersom det ikke blir plass, har jeg også søkt påbygging, forklarer han.

Jeg er veldig glad for at det ble folkehøgskole på meg dette året. Det jeg har lært her vil jeg ta med meg lenge!

Fremdeles mulig å søke!

Det er ingen søknadsfrist på folkehøgskolene, og det er fremdeles mulig å søke plass for neste skoleår.

Finn ledige restplasser