- Folkehøgskole er veldig annerledes alt jeg er vant til fra Frankrike

Undervisningen på folkehøgskolen er veldig annerledes det Eileen er vant til i Frankrike, men hun stortrives.

Franske Eileen ønsket seg en pause mellom ungdomsskolen og videregående, og reiste til Norge for å lære norsk. Det som skulle bli ett år har nå blitt til seks. Nå stortrives hun i Nord-Norge på folkehøgskole.

– Jeg trives utrolig godt i Norge og synes det er så fint her, smiler Eileen le Villain fra Colmar, en by nordøst i Frankrike .

Det som egentlig bare skulle være et avbrekk hos slekt i Norge for å lære norsk, ble fort til flere år. Først ble det videregående i Oslo, så folkehøgskole utenfor Tromsø.

– Jeg kunne ikke noe engelsk da jeg kom til Norge, så jeg måtte lære norsk. Det funket i grunnen godt og jeg syntes det var gøy å lære, fortsetter hun.

Det var da hun oppdaget at det var mulig å gå musikklinje på videregående i Norge, at hun bestemte seg for å bli litt lenger.

– Det er nemlig en mulighet vi ikke har hjemme i Frankrike. Jeg spiller tverrfløyte og syntes det var veldig fint å kunne utvikle meg mer musikalsk på videregående, fortsetter hun.

Hundekjøring og Nord-Norge

Etter videregående hadde hun igjen lyst til å gjøre noe helt annet før studier.

Folkehøgskolen 69 Grader Nord

Sted: Malangen/Tromsø
Elevplasser: 52
Linjer: 15
Undervisning pr. uke: 27 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Som så mange andre hadde jeg også lyst til å prøve noe nytt. Jeg ville se mer av Norge, og treffe nye folk, forteller Eileen.

Eileen holder to hundevalper, smiler
Selv om Eileen visste lite om folkehøgskole fra før, hadde hun lyst til å prøve. Hundekjøring i Nord-Norge virket spennende.

Dermed bestemte hun seg for å søke folkehøgskole. Hun hadde hørt litt om det fra en eldre bror, men visste nokså lite om hva det egentlig var. Etter å ha sett gjennom linjetilbudet var det friluftsliv og hundekjøring som fristet mest, og Eileen fikk plass på Folkehøgskolen 69 grader Nord. Skolen ligger i Malangen, 6 mil sør for Tromsø.

– Jeg kunne ingenting om hundekjøring, men hadde veldig lyst til å lære. Jeg har vært mye på tur tidligere, men var ikke vant til å sove ute om vinteren. Det skulle bli spennende å prøve!

Folkehøgskolen har en egen hundegård med mange hunder, og elevene på hundekjøring fikk tildelt hver sin hund de skulle ha hovedansvar for. Eileens hund viste seg å være med valper, og hun fikk dermed et ekstra stort ansvar utover høsten.

– Jeg fikk være med og ta imot valper. Det var utrolig spennende og jeg lærte så mye, sier hun.

kjøring med hundespann på snø, Eileen og seks hunder
Eileen falt pladask for den nordnorske naturen, og syntes det var utrolig gøy å lære seg å kjøre med hundespann.

Les også:

- Folkehøgskoleåret mitt fikk stor betydning for videre studievalg

Forelsket i naturen

Eileen fant seg fort til rette på folkehøgskolen, selv om det var mye nytt. Det sosiale miljøet likte hun spesielt godt.

– Folkehøgskole er veldig annerledes alt jeg har vært vant til med skole tidligere. Det blir et nokså intenst liv når man bor på skolen, men det er også veldig bra. Det er lett å bli kjent når man bor så tett!

Det sosiale i tillegg til alle opplevelsene er nok også det aller beste med å gå på folkehøgskole.

bærplukking, blåbær og multe. Eileen og to medelever
Eileen har blitt ordentlig glad i Nord-Norge i løpet av tiden på folkehøgskolen. Nå ser hun for seg å bli her nord.

Beliggenheten til Folkehøgskolen 69 grader Nord var dessuten bedre enn Eileen hadde sett for seg. Her er både sjøen og fjellet omtrent rett utenfor døra.

– Jeg har blitt utrolig glad i naturen her nord, og i alle mulighetene den gir. Det er utrolig flott her! Jeg elsker snø, og det passer jo fint, smiler hun.

– Man får en ordentlig god følelse av å være her!

Les også:

- Vi burde hatt folkehøgskoler i Canada også!

Blir i Norge

Eileen likte seg så godt at da hun fikk tilbud om å bli litt lenger takket hun ja. Dette året er hun miljøstipendiat på folkehøgskolen, og har ansvar for mange aktiviteter på ettermiddager og kveldstid. Det trives hun godt med.

Jeg har fått mange venner fra hele Norge. Man blir rett og slett bedre kjent med Norge av å gå på folkehøgskole. Her har jeg for eksempel møtt mange dialekter som jeg aldri hørte i Oslo.

utsikt på skitur, pause på toppen. Skyfri himmel
Folkehøgskolen 69 grader Nord ligger nydelig til med både fjell og fjord like utenfor døra. Det har gjort Eileen glad i alle mulighetene det gir.

– Jeg tror man får større interesse for Norge generelt på folkehøgskole.

Selv har hun bestemt seg for å bli i Norge en stund fremover, og aller helst ser hun for seg fremtiden her. Neste år vurderer hun arktisk friluftsliv på UiT i Alta.

– Vennene mine i Frankrike forstår ikke helt hva folkehøgskole er eller hvorfor man velger det. Der er det mye mer vanlig å starte rett på studier etter videregående, og de tenker nok at dette høres bortkastet ut, sier Eileen.

– Samtidig er det flere som er misunnelige. De ser bilder jeg deler og synes jeg opplever veldig mye!

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Lurer du på hva folkehøgskole er? Her kan du lese mer om våre 86 folkehøgskoler og over 800 ulike linjer.

Dette er folkehøgskole