Det er lurt å søke tidlig!

Opptaket på folkehøgskolene startet 15. november. De fleste folkehøgskoler tar opp elever etter når de har søkt. Det kan derfor være lurt å søke nå.

2017-01-18_1430313976222589829

Det kan være lurt å søke tidlig om du vil gå på folkehøgskole til høsten

Er du en av de mange tusen som vurderer å dra på folkehøgskole til høsten? Da kan det være lurt å søke nå.

Det har aldri vært flere elever på norske folkehøgskoler enn i år. Med så mange søkere så vil det være en god del linjer det kan være vanskelig å få plass på om man søker sent.

Tre grunner til at folkehøgskolene er så populære

Søker tidligere og tidligere

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Man kan søke på folkehøgskole helt fram til skolestart og før i tiden valgte de fleste å søke på folkehøgskole i sommerferien.

Dette har imidlertid endret seg. Folkehøgskolenes popularitet har økt kraftig og elevene velger derfor å søke tidligere og tidligere. Grunnen er at de fleste folkehøgskoler tar opp elevene etter når de har søkt – og jo tidligere man har søkt, jo større sjanse har man for å få plass på drømmelinjen.

2017-01-21_1432503061821521613

Jo tidligere man søker, jo større sjanse er det for å få plass på drømmelinjen

Slik øker du sjansene for å få plass på folkehøgskole

Våre anbefalinger

Dette er hovedgrunnen til at folkehøgskolene anbefaler at du søker før 15. november. Det er ikke et krav, men det kan være lurt om du ønsker plass på akkurat en bestemt linje på akkurat en bestemt skole.

Vi anbefaler også at du søker på mer enn en linje. Alle folkehøgskolene har sitt eget opptak som starter 15. november. Det betyr at du ikke skal prioritere søknadene dine, men at du sender søknad til alle de folkehøgskolene du er interessert i å gå på. Du vil få raskt få vite hvilke du har fått plass på. Det er først da du må bestemme deg for hvilken linje du vil si ja til.

Du får vanligvis rundt ti dager til å bestemme deg fra du har mottatt svar fra folkehøgskolen.

Du finner oversikt over alle folkehøgskolene her.

2017-01-13_1426682346182980644

Send gjerne søknad på flere skoler. Du trenger først å bestemme deg for hvilken skole du vil velge, når du har fått svar etter 15. november.

Slik velger du riktig folkehøgskole

Hvorfor får folkehøgskolene så mange søkere?

Det er mange grunner til at folkehøgskolene har blitt så populære de siste årene, men den viktigste grunnen er nok at tidligere elever anbefaler folkehøgskole til venner og yngre søsken.

Spørreundersøkelser viser at svært mange søker folkehøgskole fordi venner eller familiemedlemmer har fortalt at det var lurt med et slikt år. Det er et år der man kan senke skuldrene og lære på en mer praktisk måte, uten eksamen og karakterer.

Selv om folkehøgskoleåret er hektisk og har mange aktiviteter, så får man mulighet til å dyrke sine interesser samtidig med at man blir god til å samarbeide og får større innsikt i hvem man er og hva man vil med livet.

Hva er folkehøgskole?

2017-01-23_1434298388031328774

Man lærer mye om samarbeid og menneskelige relasjoner ved å bo tett sammen med dem man går på skole med

Folkehøgskolen er også for de ambisiøse

Hvordan søker man?

Først må du finne ut hvilken skole og linje du vil søke på. Du finner oversikt over alle folkehøgskolene og alle linjene herDu kan også sjekke skolenes egne nettsider eller bestille deres brosjyrer og lese informasjonen der.

Når du har funnet ut hvilken linje du vil søke på, så er det lurt å sjekke om skolen eller linjen har spesielle opptakskrav eller om det er spesielle deler av søknadene de legger vekt på. Mange skoler ønsker at du sender med utskrift av vitnemål og da kan det være greit å ha dette klart når du skal sende søknad.

2017-01-21_1432788970630346428

Folkehøgskolene har mange ulike typer linjer. Sjekk mulighetene!

Vi anbefaler at du beskriver godt hvorfor du søker på akkurat den linjen og den skolen da mange skoler legger vekt på søkernes motivasjon når de vurderer søknadene.

Når du er fornøyd med søknaden så sender du den inn. Du vil vanligvis få rask svar fra skolen om at de har mottatt din søknad. Etter 15. november vil du få svar fra skolen om du har fått plass.

Hvorfor velge folkehøgskole?

2017-01-19_1431124340040271028

Folkehøgskoleåret er året der du kan prøve nye ting og sett hva du får til uten eksamen og karakterer

Lykke til!