Amalies far ville ikke hun skulle bo hjemme og drive dank. Da ble folkehøgskole løsningen

Amalie Bugge føler seg mer studieklar etter folkehøgskolen. Foto: Privat

Først var Amalie skeptisk til folkehøgskole. Nå trives hun så godt at hun er elev på sitt andre år.

– Folkehøgskole er det beste som har skjedd meg, sier 21 år gamle Amalie Bugge.

Etter videregående var Amalie skolelei og visste ikke hva hun ønsket å gjøre. Da ingen av studiene passet, oppmuntret faren henne til å starte på folkehøgskole fremfor å drive dank hjemme.

– Det var noe han sa ofte. Først var jeg skeptisk fordi jeg ikke visste hva folkehøgskole var.

Siden Amalie var 12 år, har hun vært interessert i koreansk kultur. Hun fikk raskt øynene opp for K-pop-linja på Hadeland folkehøgskole og søkte på den.

– Nå er jeg på mitt andre år som elev, så godt trives jeg her, sier hun.

Ut av komfortsonen

Da Amalie fikk svar, var hun først usikker på om hun turte å gå på folkehøgskole.

–  Det å flytte hjemmefra virket veldig skummelt, sier hun.

Etter hvert tok hun mot til seg, takket ja til plass og flyttet fra Sarpsborg til Hadeland uten å kjenne noen.

– Jeg gikk virkelig utenfor komfortsonen min, sier Amalie.

Amalie synes de første ukene på folkehøgskolen var skumle, men ble etter hvert bedre og bedre kjent med de andre i klassen.

– I begynnelsen følte jeg at jeg måtte snakke med alle, men etter hvert blir man tryggere, sier hun.

Hadeland folkehøgskole

Sted: Hadeland
Elevplasser: 101
Linjer: 5
Undervisning pr. uke: 32 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Amalie Bugge trivdes så godt på folkehøgskolen at hun søkte et år til som elev. Foto: Privat

Enorm forskjell på folkehøgskole og videregående

Nå går Amalie på sitt andre år på folkehøgskolen. Selv om hun fortsatt er elev og ikke stipendiat, får hun både mer ansvar og føler seg tryggere nå.

Grunnet koronapandemien fikk klassen ikke dratt på studietur til Sør-Korea i fjor. Det gleder Amalie seg til i år.

– Jeg er absolutt ikke lei. Siden jeg allerede kjenner skolen, var det enklere å starte dette året, sier hun.

Forskjellen på folkehøgskole og videregående er enorm, ifølge Amalie.

– Det er ikke likt i det hele tatt. Man får et mye nærere forhold til klassen på folkehøgskolen, sier hun.

Faren til Amalie og Amalie sammen på restaurant.
Faren til Amalie ønsket at hun skulle gjøre noe heller enn å bo hjemme og drive dank. Foto: Privat

Mer studieklar etter folkehøgskolen

Etter folkehøgskoleåret er Amalies plan å studere dyrepleie.

– Jeg er mye mer klar for studielivet etter folkehøgskolen. Nå er jeg vant til å bo hjemmefra, sier hun.

Amalies far er fornøyd med at hun startet på folkehøgskole.

– Jeg er glad pappa «tvang» meg til å gjøre noe nytt.

– Hva er det beste med folkehøgskole?

– Definitivt alle menneskene man blir kjent med. Man får utrolig mange nye venner og erfaringer, sier Amalie.

Folkehøgskolene har over 900 linjer

Folkehøgskolene tilbyr noe for alle. Kanskje du finner drømmelinjen din?

Utforsk dem her