- Vi trengte noe nytt

Gøyal læring uten pugg og press. Et annet perspektiv. Fine mennesker. Alle er motiverte. Å jobbe med fag vi virkelig brenner for.

Dette er noen av svarene fra denne kjappe enqueten med to jenter fra Romerike folkehøgskole

To jenter (19) fra Volda og Bergen som går på Romerike folkehøyskole

Til venstre: Karen Mathea Ulven Solstad (19) fra Volda. Til høyre: Tuva Maria Jansen Sverkeli (19) fra Bergen

Vi stilte jentene følgende spørsmål:

1. Det beste med folkehøgskoleåret?
  2. Hvorfor folkehøgskole?
  3. Hva skal du gjøre neste år?

Folkehøgskolene har landets mest fornøyde elever

Hvorfor har folkehøgskolene landets mest fornøyde elever? Vi har 600 ulike linjer på 80 skoler. Finn din linje: https://www.folkehogskole.no/

Publisert av Folkehøgskolene 8. januar 2018

Og fikk følgende svar:

Mathea

1. Det er alle de fine menneskene jeg har blitt kjent med. Og det å lære fordi det er gøy – uten karakterer. Det er fantastisk morsomt å lære, og ikke bare pugge for å få gode karakterer.
  2. Jeg har alltid hatt interesse for teater, men det var ikke så mange muligheter i en liten bygd. Jeg ville ha et annet perspektiv. Det finnes jo noe i alle «boblene», også Volda og Romerike.
  3. Jeg skal til garden i Forsvaret – har blitt innkalt. Jeg gjorde det bra på testene, men hadde ikke så lyst. Nå er jeg innstilt på det. Hva jeg drømmer om? Vet ikke helt hva – jeg har tid til å prøve ut litt forskjellig.

Tuva

1. Det er å jobbe uten hele tiden å måtte prestere. Alle på folkehøgskolen er motiverte og stiller opp. Lærerne forventer noe av deg uten at det er et press. Flott å få jobbe med fag vi brenner for.
  2. Min tante anbefalte musikkteater på folkehøgskole. Jeg har alltid sunget klassisk. Jeg trengte noe nytt og valgte Musikk og teater her på Romerike.
  3. Jeg satser på å studere interkulturell forståelse eller kultur og kommunikasjon

To jenter (19) fra Romerike folkehøyskole ler høyt. Vennskap.

– Flott å få jobbe med fag vi brenner for, synes Mathea og Tuva.