Tips til deg som er ferdig med videregående

Hva skal jeg gjøre etter videregående? Ikke akkurat det letteste å finne ut! Vi har snakka med folkehøgskolelever som tok ulike valg etter videregående. Her deler de sine tips!

1. Ikke la deg påvirke for mye av hva andre mener eller forventer

Lytt til deg selv og dine egne behov i stedet for å være pliktoppfyllende for andres del. Det er ditt liv og det er du som bestemmer hvordan du skal leve det!

2. Men lytt til folk som har tatt valget før

Det kan være lurt å snakke med andre for å høre om deres erfaring. På bloggen vår kan du lese ulike elevers erfaringer med å gå på folkehøgskole.

3. Gjør research

Søk rundt på ulike utdanninger og lag ei liste med fordeler og ulemper. Her finner du alle mulighetene du har om du vurderer folkehøgskole.

4. Ikke begynn på et studie bare for å begynne på noe

Ta deg tid til å tenke deg om. Å stresse med å finne ut av ting hjelper ikke. Det er ingen skam i å ta et friår, eller to eller tre! Ta den tida du trenger og nyt livet mens du enda er ung og bekymringsfri!

En gruppe med elever står i sola og smiler mot kamera.
Foto: Anna Fernblad, Kristiansand folkehøgskole

5. Det er lov å velge «feil»

Et valg vil ikke fastsette resten av livet ditt! Det er lov å slutte og velge en ny vei etterpå om det første du gjorde ikke passa deg likevel.

6. Kjenn godt etter

Kjenner du at du ikke er lei av skolen, eksamen og karakterer i det hele tatt, da bør du begynne på et studie. Derimot, hvis du kjenner at du kanskje er litt lei skole og/eller karakterer og eksamen, ikke sikker på hvilket studie du skal ta til neste år eller at du vil oppleve nye ting og bli kjent med nye folk, da kan folkehøgskole være rett.

7. Sett årene etter videregående i perspektiv

Du skal jobbe lenge etter at du er ferdig med skolen. Når du blir pensjonist er det kanskje ikke så farlig om du jobba i 44 eller 45 år?

8. Du har god tid!

Hva du gjør etter videregående er egentlig ikke så viktig. Kanskje tar du til og med deg god lærdom videre i livet ditt som du ikke ville fått dersom du rusha deg gjennom det?

9. Velg folkehøgskole!

Da får du tid til å bli kjent med seg selv og finne ut hva som er rett for deg.