Takket nei til jobbtilbud for å gå på folkehøgskole

Thomas (20) har svennebrev som blikkenslager. Selv om han har funnet drømmeyrket, gleder han seg til å ta et år på folkehøgskole.

Thomas André Nikolaisen fra Evenskjær oppdaget blikkenslageryrket gjennom praksis på videregående. Han fikk lærlingplass i en bedrift i Narvik etter skolen og ble ferdig utdannet i juni. Som lærling trivdes han med faget, men innså samtidig at jobb ikke var alt her i livet:

– Jeg vet at jeg skal jobbe som blikkenslager. Men jeg har jobbet siden jeg var 18 år, og det er tross alt lenge til jeg skal pensjonere meg.

Blikkenslager

Blikkenslageren er en håndverker som først og fremst jobber med metall. De jobber med å forme tynne plater av stål, sink, kobber og aluminium, slik at de får en funksjon. (Ung.no)

Nå skal jeg endelig få tatt igjen den tapte ungdomstiden min. Jeg har vært i Narvik i to år med pandemi, uten å møte så mye nye folk. Jeg er ferdig med utdanningen min, og har ingen hus og billån. Hvorfor ikke gripe muligheten?

Thomas stortrives med den varierte hverdagen som blikkenslager. Foto: Privat

Fra Nord-Norge til Vestlandet

Thomas kjente flere som begynte på folkehøgskole etter videregående, men visste ikke at man kunne ta det etter en fagutdannelse. Ettersom Thomas har brukt tiden i Narvik på å dyrke interessen for  slalom og randonnee, ble valget av linje enkelt. Idrett og friluftslivVoss folkehøgskule.

– Det var bare  én linje for meg. Jeg så meg tidlig ut Østerrikereisen, og jeg har alltid hatt lyst til å prøve fallskjerm og vindtunnel.

Voss folkehøgskule

Sted: Voss
Elevplasser: 120
Linjer: 11
Undervisning pr. uke: 29 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Thomas har spilt fotball hele oppveksten. Her for det Samiske landslaget. Foto: Privat

Thomas har blitt interessert i å gå på tur i løpet av lærlingperioden. Her fra Linken i Narvik. Foto: Privat.

Yrkesfag og folkehøgskole

• Du kan gå på folkehøgskole både før og etter lærlingtida, eller mellom Vg1 og Vg2.
  • Du har fortsatt rett til å søke lærlingplass selv om du går på folkehøgskole mellom Vg2 og lærlingtida.
  • De fleste skolene har 18-årsgrense, men kan gjøre unntak. To skoler har 16-årsgrense.
  • Du kan få støtte fra Lånekassen for å gå på folkehøgskole. 40 prosent av lånet blir gjort om til stipend når året er godkjent.
  • Folkehøgskole kan være nyttig i mange yrker siden du lærer å jobbe sammen med andre og kan bli tryggere på deg selv.
  • Flere skoler har linjer som kan være relevante i ulike yrker, sjekk www.folkehogskole.no for en oversikt over alle linjer.

Takket nei til fast jobb for å begynne på folkehøgskole

Selv om Thomas fikk bekreftet at han fikk plass på folkehøgskolen like etter at opptaket startet, 1.februar, brukte han en uke på å bestemme seg for å takke ja.

Han hadde allerede fått tilbud om å fortsette i bedriften der han var lærling, og måtte tenke seg om.

– Om du arbeider med yrkesfag, og gjør det bra som lærling, vil de beholde deg etter at du har tatt fagbrev. Hvis du i tillegg trives, er det vanskelig å dra.

– Skulle jeg takke nei til jobben? Det er et stort behov for blikkenslagere, men det er likevel skummelt å si ifra seg en trygg stilling.

Jeg skal videreutdanne meg som blikkenslager, og ta mesterbrev. Jeg vet jo at det er akkurat dette jeg skal drive med. Men akkurat nå er det viktigste for meg å nyte dette året, til det fulle, uten å stresse!

Det er en variert arbeidsdag som blikkenslager. Her monterer Thomas piper på et svært bratt tak. Foto: Privat.

– Flere burde gjøre som meg!

Thomas vurderer å flytte til Tromsø for å jobbe etter folkehøgskolen. Han har allerede vært på flere jobbintervjuer og blitt bedt om å ta kontakt når han er ferdig med skoleåret. Han har ikke opplevd noen negative reaksjoner etter å ha fortalt at han skal ta en pause fra arbeidslivet etter lærlingperioden.

– Bedriftene syns det er veldig fornuftig. Alle jeg har snakket med har sagt at jeg har all verdens tid.

Thomas har et talent som blikkenslager. Foto: Privat

Thomas har også fått støtte fra familie og venner, og gleder seg til å ta fatt på en ny hverdag på folkehøgskole.

– Pappa var først litt skeptisk til at jeg skulle si ifra meg jobben, men forstår godt i dag hvorfor jeg ønsker å ta denne pausen.

– Jeg gleder meg til å ta igjen tapt ungdomstid. Det er jo nå vi skal leve.

Tror du du det vil bli vanskelig å gå fra arbeidslivet til å begynne på skole igjen?

Jeg tror faktisk at min største utfordring blir å stå opp så sent. Jeg er vant til å stå opp rundt klokken seks og dra på jobb!