Norges første CrossFit-linje

Med godkjenning fra USA, starter Molde folkehøgskole opp den aller første CrossFit-linja i Norge.

Tekst: Marit Asheim

Norges første CrossFit-linje– Dette er kjempegøy, sier Live K. Frantzen. Sammen med Camilla Torhaug Selnes skal hun være lærer på den splitter nye folkehøgskolelinja.

– Linja passer for alle, uansett om du er nybegynner eller har trent CrossFit lenge. Vi samarbeider med CrossFit-senteret i Molde, og alle elevene vil få medlemskort her, sier Frantzen.

Allsidig innhold

– CrossFit kjennetegnes som variert og funksjonell trening med høy intensitet, sier Frantzen, og nevner både koordinasjon, smidighet, utholdenhet og styrke.

Linja vil i tillegg ha innhold av mange andre idretter, som ballsport, surfing, turn og klatring.

– Ved å trene CrossFit kan man bedre seg i hvilken som helst idrett, og det er utrolig hvor fort resultatene kommer, sier Frantzen. – Det fine med CrossFit er at alle kan trene sammen, uansett hvilket nivå man er på. Hos oss blir det viktig at alle skal sette seg mål ut fra egne forutsetninger.

Studieturen går til USA, opphavslandet til idretten.

Lærerne på den splitter nye linja.

Beskyttet navn

CrossFit er et beskyttet navn, og det kreves godkjenning fra USA for å kunne ta det i bruk. Et av kravene er at instruktører må være sertifisert for Level 1. Etter en prosess på nesten ett år kom denne uka gladmeldingen til Molde.

– Vi gleder oss stort, sier rektor Helge Kjøll jr, og sier klassen vil ha plass til omtrent 30 elever.

– CrossFit blir bare større i større i Norge. Endelig finnes det på en folkehøgskole også, sier Frantzen.