Nå kan du søke folkehøgskole!

Nå kan du søke folkehøgskole for neste skoleår. En tidlig søknad øker sjansen for å få plass. Foto: Eirin Myklebust, Nordfjord folkehøgskole

Folkehøgskolene har nå åpnet for søknader for skoleåret 2024/2025. Etter 1. februar vil du motta svar om plass til skolestart i august.

Nå er de 85 folkehøgskolene klare til å ta imot søknader på de over 700 ulike linjene. Det kan lønne seg å søke allerede nå.

Søk tidlig!

Du som søker folkehøgskole tidlig kan bli med i den første søkerpuljen som får svar etter 1. februar.

En god del skoler ser på tidspunkt søknaden er sendt, når de skal vurdere hvem som skal få plass på linjen. Derfor lønner det seg å søke så fort som mulig.

Folkehøgskolene vurderer ikke etter karakterene, men ser på motivasjon. Mange skoler mener du god motivasjon vises gjennom å ha søkt tidlig. Flere linjer får flere søkere enn elevplasser, så her kan det å være tidlig ute være ekstra viktig.

Det er lurt å søke folkehøgskole tidlig for størst mulig sjans på drømmelinja. Foto: Torkild Groven

Folkehøgskolene har ikke et samordnet opptak

Alle folkehøgskolene har sitt eget opptak. Det betyr at det kan lønne seg å søke på mer enn en folkehøgskole om du vil være sikker på å få plass på folkehøgskole til neste år. Du er ikke bundet til å takke ja til plass dersom du får tilbud fra mer enn en skole. Du velger selv hvilken skole du vil gå på når du ser hvem du får tilbud om plass hos.

Alle folkehøgskoler har ulike kriterier for opptaket. Du finner mer informasjon om dette på hver enkelt skoleside under «Opptakskrav og alder».

Les også:

Ikke gjør denne tabben når du søker folkehøgskole

tre ungem enn som smiler mot kamera
Om du vil søke på mer enn en folkehøgskole så må du sende søknad til hver enkelt skole. Bilde: Helgeland folkehøgskole

Studiestøtte

Folkehøgskoleelever får studiestøtte fra Lånekassen i 10 måneder, og alle kan søke om full støtte. I skoleåret 2023-2024 utgjør Lånekasse-støtten på 125 370 kroner. Til neste år vil dette beløpet øke. Om du fullfører året på folkehøgskole uten for mye fravær vil 40 prosent bli omgjort til stipend. Det er penger du ikke skal betale tilbake.

Les mer om pris, lån og stipend når du går på folkehøgskole

Du kan få støtte fra Lånekassen til å gå på folkehøgskole. Når du har fullført året uten for mye fravær så får du gjort om en del av lånet til stipend som du ikke trenger å betale tilbake. Bilde: Mulbah Dulleh, Haugetun folkehøgskole

Hvordan søker man folkehøgskole?

Du må først utforske alle linjene og folkehøgskolene som finnes. Deretter velge ut hvilke du ønsker å søke på, her finnes ingen begrensning. Du finner oversikt over alle de norske folkehøgskoler her.

Etter at du har funnet linjene du ønsker å søke på, klikker du på knappen der det står «Søk på linjen». Du vil da komme til et søknadsskjema. Her skal du fylle ut litt informasjon om deg selv og hvorfor du har valgt å søke på linjen.

Husk at du ikke trenger å skrive verken langt eller perfekt. Du skal bare beskrive kort hvorfor du har lyst til å gå på akkurat den linjen og den folkehøgskolen.

Når du er ferdig med å fylle ut søknadsskjemaet vil du få en kvittering om at søknaden din er mottatt. I tillegg vil de fleste skoler også sende deg informasjon om søknadsprosessen deres. Det er derfor viktig å sjekke eposten din.

Etter 1. februar får du svar på om du får plass på folkehøgskolene.

Finn din linje

Klikk inn og finn din linje. Her har du oversikt over alle linjer på alle folkehøgskoler.

Finn din linje