Maria har vært veldig syk – fant gode løsninger på folkehøgskole

Maria (24) ble påkjørt som 13-åring. Hendelsen har satt sine spor. Over 10 år senere har hun fortsatt utfordringer, men Maria er opptatt av å være åpen om det. Det har hun også vært med ansatte og medelever på Jæren Folkehøgskule, der hun i år er elev.

Bømlo-jenta er utadvendt og elsker å være sammen med andre, men det var ikke bare enkelt å ta beslutningen om å gå på folkehøgskole.
– For meg var det å skulle gå på folkehøgskole et ganske vanskelig valg. Jeg har ikke gått på skole på veldig mange år.

Etter påkjørselen fikk Maria problemer med et smertesyndrom og ulike psykiske lidelser. De siste årene av grunnskolen var vanskelige, men hun kom seg gjennom.
– Jeg er veldig åpen om de ulike sykdommene mine, noe som gjør det mye lettere å leve med dem.

Fant løsninger med folkehøgskolen

Maria var usikker på hvordan det skulle gå med et høyt aktivitetsnivå, og forstod tidlig at hun ikke kunne være med på alt. Sammen med lærer og internatleder fant de gode løsninger for skoleåret.

Jeg blir fort sliten og trenger mye søvn. Istedenfor å gjøre det til et problem ordnet vi det slik at jeg kan sove når behovet er der. Lærerne er fantastiske og er så gode på både tilrettelegging og å være der og lytte når du trenger det.

Hun var åpen om situasjonen sin allerede i søknaden:
– Jeg fortale at jeg har vært veldig syk, og fortsatt har en del begrensninger.

Kommunikasjonen foregikk både over e-post og telefon. Maria var opptatt av at hun ikke skulle møte opp første skoledag hos en skole som ikke visste noe om at hun var syk. Klassen fikk også vite tidlig.
– Ettersom jeg ikke var med på alt ble det ganske relevant. Jeg ønsket å være åpen.

Jæren Folkehøgskule

Sted: Klepp, utenfor Stavanger
Elevplasser: 95
Linjer: 8
Undervisning pr. uke: 25 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Jo mer skolen vet på forhånd, jo bedre

Anne Grete Grimseth Mo, internatleder på Jæren Folkehøgskole, sier at det er viktig at skolen vet hvem de må ta ekstra godt vare på. Jo mer skolen vet på forhånd, jo mer kan de tilrettelegge for den enkelte elev. Det kan gjelde ting som rett type rom, plassering av rom, tilrettelegging rundt fellesoppgaver, oppfølging og samtaler med andre enn de som jobber på skolen.

– Når det kommer 90 nye mennesker på samme tid bruker vi ansatte mye energi på å bli kjent med de. Det kan være vanskelig å spotte elever som trenger litt ekstra hvis vi ikke er klar over det. Vi finner ut av det, men det tar lengre tid. Når vi vet om utfordringene kan vi sørge for at året blir best mulig, allerede fra start.

Jeg brenner skikkelig for elever som faller utenfor i det vanlige skoleslaget, og ser hvor godt et folkehøgskole år kan gjøre for psyken deres.

Anne Grete Grimseth Mo, internatleder

Jorunn Solvang, lærer på Jæren, understreker også at folkehøgskole gir rom for raushet og fleksibilitet.
– Det er derfor gode muligheter for å tilrettelegge for elever med spesielle utfordringer. For å få det til på en god måte må vi, både som skole og enkeltlærere, vise at vi mener det og at vi har vilje og tid til å møte elevene der de er.

Arrangerte Psykisk Helseuke

I årene som har gått siden påkjørselen har Maria valgt å være åpen om det som er vanskelig. Før jul arrangerte elevene på Sosialt arbeid og Psykologi og egenutvikling en Psykisk Helseuke for hele folkehøgskolen. Uka bestod av aktiviteter og foredrag som satte fokus på psykisk helse.

Maria holdt foredrag om sin historie og psykiske lidelser. I etterkant kom flere av medelevene til henne med spørsmål, noe hun syns var veldig bra og tøft gjort.
– For meg var det egentlig bare godt å få fortelle. Folk spurte etterpå og det ble en god måte å dele historier og erfaringer.

Linjelærer på Sosialt arbeid forteller at årets tema, Spør mer, inspirerte til åpenhet og raushet. For elevene var det viktig å ha aktiviteter som styrket fellesskapet og tryggheten i elevflokken.

– For de fleste er folkehøgskoleåret midt i en brytningstid i livet, hvor en bryter ut av det kjente, vil «ut i verden» og stå på egne bein – en tid hvor en skal ta viktige veivalg. Vi vil bidra til økt kunnskap og bevissthet om psykisk helse, og at elevene gjennom året kanskje lærer noen grep, blir flinkere til å forstå seg selv og andre. Da vil de stå bedre rustet i møte med ulike utfordringer.

Les også:

- Jeg føler meg sterkere psykisk etter et år på folkehøgskole

Marias hovedinteresse og hjertesak er å jobbe for at alle skal ha det best mulig, derfor går hun på linjen Sosialt arbeid.
– Her lærer vi om ulike utfordringer i samfunnet, gjør frivillig arbeid, og får utforske temaer som vi interesserer oss for. Vi har hatt et litt begrenset år på grunn av korona, men har likevel lært mye viktig og bra!

Føler seg hjemme

– Det jeg liker best med å gå på folkehøgskole er nok at folk aksepterer deg som du er. Vi er en kohort på nesten 90 elever, noe som er utrolig godt og fint i koronahverdagen. Jeg føler meg hjemme her, og gruer meg til året tar slutt.

Alt i alt har folkehøgskole gjort veldig mye for meg! Jeg har fått enormt gode venner, hoppa langt ut av komfortsonen, og lært masse.

Interessert i sosialt arbeid?

Flere folkehøgskoler over hele landet har linjer som holder på med sosialt arbeid.

Se alle linjer innen sosialt arbeid her!