Lærer å lage egne treningstimer

På Fitness – puls og stryke på Idrettskolen Numedal folkehøgskole lærer elevene å lage spennende gruppetreningstimer innen spinning, styrke og bootcamp.

Tekst: Astrid Fuhr

Elvene på fitnesslinja får også muligheten til å holde timer for lokalbefolkningen.

-I løpet av året er vi innom mange ulike tema når det kommer til trening, livsstil og kosthold, sier linjelærer Ingunn Farstad.

– Gjennom året får elvene god trening i det å planlegge og gjennomføre trening for andre, gjennom å legge opp gruppetreningstimer for medelever på linja og resten av skolen. Noen bruker også dette året for å teste ut om en karriere innenfor treningsbransjen kan være noe. Elevene lærer også å legge opp egen trening ut i fra egne målsetninger gjennom teori innenfor treningslære, teknikktrening og mye grunntrening innenfor styrke og utholdenhet.

Mange tar et år på fitnesslinjen på Idettshøgkolen Nummedalen for å teste om en karriere innenfor treningsbransjen kan være noe.

Thea Sofie Solberg, Inga Medbøe og Sandra Pleym er veldig fornøyde med året de har hatt på fitness-linja.

-Noe av det beste faglig sett er det at vi i løpet av året har fått muligheten til å lære å lage gruppetimer, og så få være gruppeinstruktører og holde treningstimer for lokalbefolkningen, sier jentene.

Driver treningsgruppe

Elevene på linja driver også en treningsgruppe for personer med fysiske og psykiske funksjonsnedsettelser.

-Dette var en gruppe med mennesker med veldig varierte psykiske og fysiske utviklingshemninger. Hær hadde vi fokus på å legge opp treningstimer som vi skulle gjennomføre og instruere. Dette var en gruppe mennesker jeg lærte utrolig mye av, de viste en utrolig treningsglede noe som var givende og lærerikt, sier Thea Sofie Solberg.

Les mer om fitnesslinja her

Sandra, Inga og Thea Sofie er veldig fornøyde med året de har hatt på fitness-linja.

Hentet inspirasjon på Lanzarote og i New York

Linjeturen gikk til New York og i tillegg reiste hele skolen på treningsleir til Club La Santa på Lanzarote, et av verdens ledende sportssentre.

-Da vi var på linjetur i New York prøvde vi ut amerikanske treningsformer, og fikk vært innom crossfit, boksing, yoga utendørs, amazing race, american ninja warrior trening, vært på New Yorks største treningssenter vi var også på løpetur i Central Park, sier Thea Sofie.

-Turen til Lanzarote var en ren treningsleir, hvor vi skulle ha minimum tre treningsøkter om dagen. Hær fikk vi prøve ut mange forskjellige treningsmetoder, noe som var veldig lærerikt og gøy. Samtidig som det også ble tid til soling og utflukter mellom øktene, sier Thea Sofie.

bilde av smilende elver i treningsklær forran en grafittivegg.

Årets turer gikk til New York og til Club La Santa på Lanzarote.

Flotte anlegg og gode lærere

De tre jentene er enige om at de har hatt ett fantastisk skoleår, og alle tre skryter av skolens fasiliteter.

-Det at skolen er en ren idrettsskole tror jeg gjør at miljøet mellom alle linjene er veldig bra. Alle kommer godt overens med alle. Det er kjempefin natur, og supre anlegg på skolen. Jeg kommer til å savne å ha styrkerom, speilsal, spinningrom, svømmebasseng med badstue og flotte joggeløyper rett utenfor døra. Det er skikkelig luksus!, sier Inga Medbø.

Sandra Pleym skryter også av lærerne på skolen.

-Idrettskolen er en helt fantastisk skole for de som liker å holde seg i aktivitet og liker å utfordre seg selv. Skolen har noen veldig dyktige lærere som virkelig gir alt for at du skal ha det bra. Alt det sosiale som blir funnet på er med på å lage et utrolig bra felles skapet og sammen lages det minnerike opplevelser som du tar med deg resten av livet.