Slik kler du deg for tur på vinteren

Å kle seg feil setter fort en demper for turstemningen. Her er tipsene du trenger for en behagelig tur!

Jakt og fiske på Pasvik folkehøgskole

KLE DEG RETT: – Det er viktig å kle seg godt når man skal på tur. Klærne skal matche både gradestokk og aktivitetsnivå, sier Jens Kristian Baustad.

Tipsene får du fra Jens Kristian Baustad, lærer på jakt- og fiskelinjaPasvik folkehøgskole i Finnmark.

Ull innerst!

Kle deg med ull innerst mot kroppen. Ulla består av 80 prosent luft, og isolerer derfor godt. Både mot kulde og varme. – Selv når den blir fuktig!

Kle deg i flere lag

Er det skikkelig kaldt? Bruk flere lag med ullundertøy. Regulér varmen ved å ta av eller på lag med klær.

Velg riktig ullundertøy

Velg gjerne en ulltrøye med luftemuligheter, og som overlapper stilongsen godt. – Det er skikkelig udigg med glippe mellom trøye og bukse!

Velg klær etter forholdene

Velg en passelig tykk ullgenser for å ha utenpå ullundertøyet. Hvor tykk den skal være avhenger av aktivitetsnivå og temperatur.

Luftlommer gir varme

Ikke velg for tettsittende klær. Luftlommene gjør at du lettere holder på varmen.

Velg en romslig og vindtett jakke som går litt ned på hoftene. I tillegg kan du til fordel velge en høy bukse, slik at plaggene overlapper hverandre godt.

Ikke glem lue og skjerf

Lua skal dekke ørene, og gjerne gå litt ned i nakken hvis du ikke har skjerf.

Mesteparten av varmen forsvinner fra hals og hode, derfor er det viktig å dekke begge deler når det er kaldt ute.

Bruk dobbelt med votter

Det man ofte forfryser først er fingre og tær. Derfor kan det være lurt å kle seg med doble votter. Bruk ullvotter innerst med vindvotter utenpå.

Vindvotten bør nå albuen og være romslig slik at den er lett å få over jakka.

Fotposer for stilleståing

Bruk gjerne fotposer over sko eller tovede ulltøfler. Ulempen er at det ikke er særlig godt å gå langt med. Fotposene passer derimot ypperlig hvis du skal være mye i ro.

Jens Kristian om turbekledning