Slik justerer du tursekken

Er du usikker på hvordan tursekken skal justeres? Her får du noen gode tips fra friluftslivseksperten vår!

Jens Kristian på tur

PÅ TUR TIL NEIDEN: Jens Kristian storkoser seg når han er ute i naturen sammen med elevene sine. Her er de på tur ned til Neiden, som er ei bygd ved Neidenelva som er kjent for sitt Käpälä-fiske.

For at du skal få en fin tur, er det viktig at sekken er justert etter deg og din rygg. Det finnes mange triks for å tilpasse den!

Sekken skal sitte godt på hoftekammen

Pass på at sekken sitter godt på hofta. Mesteparten av vekten vil ligge på hoftene dine, så det er viktig at du føler at hoftebeltet er behagelig.

Dette må du tenke på hvis du har kniv i beltet

Har du kniv i beltet? Da må du passe på at den ligger godt under hoftereima. Det vil bli svært ubehagelig etter en stund, hvis denne havner i klem mellom hofta og hoftebeltet.

Kjenn etter hvordan det føles

Stram til slik at sekken sitter godt festet inntil hoftebeltet.

Skulderreima skal gå i en pen bue over skuldrene dine. Ikke stram for hardt slik at skulderreima mister kontakten med skuldrene.

Foto: Trude Sandvik

FOLK SLURVER: – Jeg ser alt for mange som slurver med justeringene, forteller Jens Kristian, lærer på jakt- og fiskelinja på Pasvik folkehøgskole. Foto: Trude Sandvik

Du er naiv hvis du tror at sekken kommer ferdig tilpasset din rygg i butikken

Det skal være god kontakt mellom sekkerommet og skulderreima. Derfor er det viktig å ikke stramme til for hardt.

Stram til slik at sekken holder seg på plass

Brystreima skal gå rett over brystbeinet. Stram til slik at stroppene ikke glir av skuldrene, men ikke så hardt at det blir ubehagelig.

Etterstram ved behov

Husk at mesteparten av vekten vil være på hoftene dine. Etterstram derfor hoftebeltet ved behov.

Få hjelp eller bruk speil

Kjenn deg litt frem til hva som kjennes behagelig. Bruk speil for å se at alt ser bra ut hvis du ikke har noen til å hjelpe deg.

Her kan du se hvordan Jens Kristian justerer sekken!