- Jeg har blitt mye bedre i norsk av å gå på folkehøgskole

Nawar Alnaddaf (25) kom til Norge fra Syria for tre år siden. I dag snakker hun flytende norsk, mye takket være månedene på folkehøgskolen.

– Før jeg kom hit syntes jeg dialekter var vanskelig. Nå forstår jeg det aller meste. Det går bare litt for fort med dem fra Haugesund, ler syriske Nawar Alnaddaf (25).

Etter å ha vært i Norge i snart tre år snakker hun flytende norsk. Mye løsnet da hun startet på Åsane folkehøgskole i Bergen.

– På folkehøgskolen foregår alt på norsk, og du må snakke norsk hele døgnet. De første to ukene forsto jeg ganske lite, men etterpå har det gått greit. Etter noen måneder nå ser jeg hvor mye jeg faktisk har lært, sier hun.

Målet er å ta Bergenstesten i løpet av våren, i tillegg til en eksamen i engelsk. Da er sjansen for å kunne starte på universitetet til høsten ganske stor. Folkehøgskolen ble et viktig skritt på veien.

– Jeg oppdaget folkehøgskole som en mulighet på en utdanningsdag i Oslo, og tenkte at det kanskje var et sted jeg kunne lære meg norsk litt fortere. Det har det absolutt vært, smiler Nawar.

Nawar Alnaddaf Åsane folkehøgskole musikk

– Før jeg kom hit syntes jeg dialekter var vanskelig. Nå forstår jeg det aller meste., sier syriske Nawar Alnaddaf.

Les mer om Åsane folkehøgskole

Folkemusikk og arabisk oud

Nawar er musiker og har en bachelor i orientalsk musikk fra Syria. Skulle hun først velge folkehøgskole måtte det derfor bli et sted hvor hun kunne holde på med musikk. Valget falt på Åsane folkehøgskole i Bergen.

– Jeg spiller oud. Det er et arabisk strengeinstrument, som ikke ligner på noe dere har i Norge, forklarer Nawar. Få europeiske musikere kjenner instrumentet som har kvarttoner og bruker en helt annen skala. Noen av tonene kan man også kjenne igjen i norsk folkemusikk.

– Det har ikke vært like enkelt å få undervisning i instrumentet mitt her, for det er vanskelig å finne en lærer som kan det. I stedet har jeg blitt veldig glad i å synge, både i kor og alene. Jeg har ikke sunget på norsk eller engelsk tidligere, så det har vært veldig gøy å øve på her, forteller hun.

På fritiden er hun aktivt med i et eget band i Bergen, hvor de blander europeisk og arabisk musikk. Et samarbeid hun har blitt veldig glad i.

– I høst deltok jeg også i et stort musikkprosjekt i Førde. Vi var flere musikere fra ulike land som spilte og lærte av hverandre, før vi hadde flere konserter sammen. Det var utrolig spennende å være med på, sier hun.

Nawar Alnaddaf Åsane folkehøgskole arabisk musikk

Les også: – Vi har lært veldig mye norsk dette året

Savner flere innvandrere

Det eneste Nawar savner på folkehøgskolen er flere innvandrere. Til tider kan det være litt tøft å skille seg ut, og være den eneste med annerledes bakgrunn. Hun opplever også at det kan være vanskelig å ikke ha foreldrene sine i Norge. Forskjellene mellom henne og de andre elevene blir større i ferier. De andre reiser hjem til familien sin. Hun blir igjen i byen og treffer venner.

– Arabere er nysgjerrige folk, og et veldig sosialt folkeslag. Vi er vant til å gå mye på besøk, og alle snakker med alle. Sånn opplever jeg ikke at det er i Norge, fortsetter hun.

Desto større glede har hun av musikken og ulike fellesskap hun har møtt gjennom den.

– Jeg har lært mye om norsk kultur på folkehøgskolen, og blitt bedre kjent med hva som er vanlig her. Dessuten har jeg lært meg å spise norsk mat. Det er veldig mye mindre krydder enn det jeg er vant til, men godt likevel, sier hun.

Favorittene så langt er fiskeboller med karri i hvit saus og pinnekjøtt.

– Vi har ingenting som ligner på folkehøgskole i Syria. Jeg ser hvor stor betydning det kan ha for mange å finne riktig studievei videre her. For de fleste er det sunt med en pause etter videregående. Hadde jeg hatt noen søsken i Norge ville jeg helt klart anbefalt å velge folkehøgskole. Aller helst før de starter på andre studier.

Les også: – Skulle gjerne møtt flere innvandrere på folkehøgskole