- Det er ingenting av folkehøgskoleåret jeg ville endret

– Jeg er rett og slett veldig fornøyd med året mitt på Valdres folkehøgskole, sier Sander. Han mener skolen har helt rett når de omtaler omgivelsene som et vintereventyr.

– Jeg kjenner mange andre som har gått på folkehøgskole før meg, og alle skryter voldsomt av året sitt. For egen del var jeg veldig skolelei, og trengte gjøre noe helt annet etter videregående, forteller Sander Sollie (20) fra Sandnes.

At han valgte folkehøgskole har han aldri angret på.

– Folkehøgskole er et veldig fritt år, hvor du får bruke tid på ting du selv er interessert i. Det finnes så mange ulike tilbud på de forskjellige skolene, at man kan velge nesten akkurat det faget og linja man selv vil, fortsetter han.

– For meg ble folkehøgskolen det avbrekket jeg trengte. Nå er jeg mye mer motivert for å begynne å studere!

- For meg ble folkehøgskolen det avbrekket jeg trengte. Nå er jeg mye mer motivert for å begynne å studere, sier Sander.

– For meg ble folkehøgskolen det avbrekket jeg trengte. Nå er jeg mye mer motivert for å begynne å studere, sier Sander.

Les mer om Valdres folkehøgskole

Vintereventyr

Sander søkte linja X-Sports på Valdres folkehøgskole, og har aldri angret på det valget. Som vestlending var det fint å komme til et sted hvor både vinter og vær er litt mer stabilt enn hjemme.

– Det er veldig fint i Valdres! Skolen sier den ligger midt i et vintereventyr, og det er helt sant. Her har man lett tilgang på Jotunheimen. Været og vinteren er stabil, og det er lite vind. Det er noe helt annet enn det jeg er vant til fra Sandnes, smiler han.

– I løpet av året har vi lært veldig mye om både friluftsliv og idrett. Det er flinke lærere her, som er dyktige på å lære bort, fortsetter Sander.

Selv hadde han lite erfaring med friluftsliv før han kom til Valdres, men året har lært han mye og gjort han mer gira på både vinteridrett og overnattingsturer.

– I klassen var det et stort sprik i hvilken erfaring man hadde før man kom til skolen. Det har ikke vært noe problem, så lenge man er interessert i å lære noe nytt, sier Sander.

– Folkehøgskoleåret gjør også at du blir bedre kjent med deg selv. Jeg har funnet noen ting jeg er god på, og andre ting som jeg ikke mestrer like godt. Man blir rett og slett mer bevisst egne sterke og svake sider, sier han.

- Det er veldig fint i Valdres! Skolen sier den ligger midt i et vintereventyr, og det er helt sant. Her har man lett tilgang på Jotunheimen. Været og vinteren er stabil, og det er lite vind, sier Sander.

– Det er veldig fint i Valdres! Skolen sier den ligger midt i et vintereventyr, og det er helt sant. Her har man lett tilgang på Jotunheimen. Været og vinteren er stabil, og det er lite vind, sier Sander.

Les også: – På folkehøgskolen møter du lærere som ser deg

Økt toleranse

– På en folkehøgskole møter du mange ulike mennesker, som du skal bo tett sammen med i ni måneder. Det gjør også at man lærer mye om andre, og får økt toleranse, sier Sander.

For mange er også folkehøgskoleåret første gangen de deler rom med noen. Sander mener det er noe de fleste har godt av.

– Jeg tror folk opplever det litt forskjellig å skulle dele rom. Noen kommer kanskje sammen med noen de kjenner, og har bedt om å få bo sammen. Andre blir plassert sammen med noen de aldri har møtt før. Så lenge du er litt åpen klarer du å bo med de fleste. Og så er det veldig mye lærdom i det også, sier han.

– Det sosiale er noe det aller beste på en folkehøgskole. Her treffer du mange nye mennesker, og får nye venner fra hele landet, fortsetter han.

– Når du søker på en folkehøgskole tenker du veldig mye på linjeopplegg og studieturer. Det er kanskje det de aller fleste ser frem til. I løpet av året opplever du at det er hverdagene på skolen du setter aller mest pris på, sier Sander.

– Det er et høydepunkt i seg selv å bare være her!

hopp

Les også: Slik er det å bo på dobbeltrom

Fritid med mye innhold

– Noen tror det kanskje kan bli kjedelig på en folkehøgskole etter undervisningen er ferdig, men her har vi hatt veldig mye å finne på om kveldene, forteller Sander.

Han ramser opp tilbud om langrennsturer, transportmuligheter til nærmeste alpinanlegg, aktiviteter i gymsal eller buldreveggen på skolen, filmkvelder og andre sosiale tilstelninger. Hver torsdag er det også et eget kveldsmøte med kristent innhold på skolen.

– Det har hele tiden vært mye å finne på! Skolen er flink til å lage et åpnet miljø hvor det er rom for alle. Stipendiatene ved skolen har laget mye program og aktiviteter, og sørger for at det alltid er noe å gjøre, fortsetter han.

Selv om det er mye fritid i helgene, er det alltid aktivitetstilbud for den som ønsker.

– Jeg tror det er viktig for miljøet at det skjer så mye på kveldstid og i helgene her. Hver lørdag er det elevkveld hvor en klasse har ansvaret for underholdning, og fredagskveldene er det også alltid noe som skjer, sier Sander.

– Det er folka som går her som er med på å forme folkehøgskoleåret ditt. Jeg har hatt det helt fantastisk, og ville ikke endret på noe, avslutter han.