Her og nå

Jeg er 19 år. Dette er mitt siste år som tenåring… Neste år kommer jeg til å være 20, hvor rart er ikke det? 19 år betyr at jeg er ferdig med videregående, ferdig med 13 års skolegang. Det fortjener absolutt en pause.

FB_IMG_1447431278017En svært velfortjent pause. Uansett hvilken skole og hvor gode karakterer du har fått, så fortjener alle en pause når de er 19. Jeg kan helt ærlig si at jeg var drittlei av skole da jeg avsluttet i vår. Da jeg satt og jobbet med eksamener, var en av de viktigste tankene i hodet mitt «dette er siste innspurt, du er snart ferdig». Og nå, nå er jeg faktisk ferdig. Ferdig med alt det obligatoriske. Jeg kan endelig begynne å gjøre de tingene som interesserer meg og som jeg har lyst til å holde på med. Og jeg begynner her, her på folkehøgskolen. Jeg begynner med en pause, et år uten eksamener og karakterer, et år med helt nye mennesker og venner, et år med uforglemmelige opplevelser. Jeg begynner med en smak av frihet.

Så nå er jeg her. Jeg sitter i sengen min på rommet som jeg deler med en person jeg aldri hadde møtt da jeg kom hit. Og jeg har funnet nye venner, gjort ting jeg aldri har gjort før, og vært steder jeg aldri har vært. Fremdeles er det mye igjen av året og ekstremt mye mer skal skje. Men så? Hva skjer etterpå?

Mange tar dette friåret fordi de ikke har noen idé om hva de ønsker å gjøre videre. Personlig vet jeg hva jeg ønsker å utdanne meg til, jeg vet bare ikke hvor. Og det er greit, vi kan umulig vite hvordan livene våre kommer til å bli nå. Vi er jo bare 19 år. Vi har dette året til å finne ut av noe av det, og vi har drømmer og planer og tanker. Vi skal snart ta fatt på livet. Vi er snart voksne. Snart.

Men hva vil det egentlig si å være voksen? Når regner vi oss selv som voksne? Da jeg var mindre, så var 20 år voksen. Og når du var i midten av 20-årene så burde du ha kommet ganske langt. Det er mindre enn ett år til jeg er 20, og jeg er absolutt ikke voksen. Da jeg begynte på folkehøgskolen så kunne jeg ikke vaske klær en gang. Jeg gjorde det for første gang i sommer, og det føles fremdeles ganske rart. 19 er liksom en merkelig mellomting. Det er ikke fastsatt hva du skal gjøre det året du er 19. Det er mellom videregående og universitetet. Det er mellom voksen og barn, men alt for nær voksen.

Det er ikke mange dagene siden det plutselig slo meg, helt ut av det blå, at jeg har faktisk flyttet hjemmefra. Jeg kommer aldri mer til å bo hjemme og ha de rutinene jeg har hatt alle disse årene. Jeg har begynt en helt ny periode av livet. Og jeg kan ha så mange drømmer og planer jeg bare vil, men jeg kan ikke vite hvordan livet mitt ender opp. Jeg gleder meg til å se hva fremtiden bringer, uansett hvor klisjé det høres ut. Men akkurat nå, akkurat nå så skal denne 19 år gamle jenta leve livet som det er på en folkehøgskole; her og nå. For hvorfor dvele med fortiden eller bekymre seg for fremtiden, når det aller beste er det som er akkurat her, og akkurat nå?

Av Sigrid Byberg (19) fra Folkehøgskolen Sørlandet

Ønsker du å delta i Skrivekonkurransen? Da kan du sende inn ditt bidrag til skrivekonkurranse@folkehogskole.no, sammen med et bilde som passer til teksten. Husk at du må ha rettighetene til bildet du sender inn, og at du skriver hvilken skole du går på i mailen. Den endelige vinneren trekkes 15. januar, og får en Mac eller PC. Lykke til!