Fra folkehøgskole til drømmejobben

– Jeg føler meg veldig heldig, sier Dennis Foose. Han gikk rett fra folkehøgskole til drømmejobben i en spillbedrift.

– Egentlig kunne jeg veldig lite om programmering før jeg startet på folkehøgskolen, sier Dennis Foose (23) fra Stavanger. Han hadde hatt det som hobby, og lette etter et sted å lære mer.

– Da jeg bestemte meg for folkehøgskole, leste jeg gjennom de ulike spillinjene og så på hva elevene hadde laget. På nettsiden til Sunnhordland folkehøgskule lå det mye stilig. Jeg tok det som et godt tegn at de la ut resultater fra folkehøgskoleåret sitt, sier han.

Dermed var valget enkelt, han flyttet til Halsnøy for å gå spilldesign. I dag er han veldig glad for den avgjørelsen.

– Folkehøgskolen har gitt meg byggesteinene jeg trenger for den jobben jeg har nå. Et av de aller beste verktøyene jeg lærte var å samarbeide med andre kreative mennesker. Det bruker jeg hver dag.

Dennis Foose Sunnhordland follkehøgskule

Se de ulike tilbudene innen data, esport og spillutvikling på folkehøgskole

Fast jobb i tøff bransje

I sommer fikk han tilbud om en prosjektstilling som junior i spillbedriften Krillbite studio. Det tok ikke lang tid før juniortittelen ble omgjort til programmerer, og stillingen ble fast. Dennis stråler – dette er drømmejobben.

– Vi er 13 ansatte i bedriften. Det er lite på verdensbasis, men en av de største spillbedriftene i Norge, sier han.

Selv om Dennis mangler bachelor- eller masterutdanning, tar han igjen mye på praktisk erfaring. Det har de også lagt merke til hos Krillbite.

– Jeg tror det er det som er min edge. Jeg mangler en master, men jeg har veldig mye praktisk kunnskap. Det kommer veldig godt med, sier Dennis.

Etter folkehøgskoleåret ble han nemlig ett år til på Halsnøy. Han søkte på muligheten om å starte egen studentbedrift – og fikk den. Det siste året har han og tre medelever drevet sitt eget foretak.

– Jeg hadde neppe vært så klar for å starte i en jobb hvis det ikke hadde vært for studentbedriften. Man lærer utrolig mye av å jobbe med et stort prosjekt over lang tid! I en studentbedrift er det også rom for å prøve og feile. Jeg er veldig glad for at folkehøgskolen ga oss den muligheten, sier han.

spillutvikling folkehøgskole Sunnhordland folkehøgskule

Gjennom studentbedriften på Sunnhordland folkehøgskule fikk Dennis nyttig erfaring har bruker i drømmejobben hos Krillbite.

Les også: Andreårselever med egen spillbedrift

Innstilt på hardt arbeid

Dennis er den andre ansatte som kommer til Krillbite rett fra egen studentbedrift på Sunnhordland folkehøgskule. Han tror både skolen og ordningen begynner å bli kjent i bransjen. Et folkehøgskoleår anerkjennes som mye mer enn et friår.

– Selvfølgelig krever det at du legger ned en del arbeid selv hvis du vil få maksimalt ut av folkehøgskoleåret. Det var jeg selv innstilt på. Jeg ville lære mest mulig de ni månedene, samtidig som jeg hadde det gøy. Det var min agenda, forteller Dennis.

Han roser skolen og læreren for å legge til rette for faglig utvikling gjennom året.

– Jeg har lenge hatt et brennende ønske om å lære programmering. Likevel hadde jeg ikke struktur til å sette meg ned og lære meg det på egenhånd. Den hjelpen fikk jeg på folkehøgskolen, fortsetter han.

– Det er helt fantastisk å ha en lærer som hjelper deg med å komme dit du vil! Dessuten er alt tilrettelagt for å jobbe kreativt på en folkehøgskole. Du får både mat, hus og utstyr. Det er perfekte forhold for å lære.

Les mer om Sunnhordland folkehøgskule

Egen portefølje

Langt fra alle medelevene på folkehøgskolen hadde ambisjoner om å jobbe i spillbransjen. Dennis satte pris på at det var rom for begge deler.

– De som bare vil ha spillutvikling som hobby har fått med seg et grunnlag de kan bruke resten av livet. Jeg liker at det er rom for både hobbyutviklere og folk som ønsker å satse i en folkehøgskoleklasse, sier han.

Krillbite bruker den samme spillmotoren som Dennis ble vant til på folkehøgskolen, nemlig Unity. Det er en fordel. Han kom inn i sluttfasen på spillet Mosaic, som lanseres i løpet av sommeren 2019. Likevel har Dennis rukket å bidra.

– Dette er det fjerde året de jobber med Mosaic i Krillbite. Det var spennende å komme rett inn i prosjektgruppa, men også litt vanskelig. De andre hadde vært i samme arbeidsboble ganske lenge, sier Dennis.

Han er sikker på at praktisk erfaring er viktig når man kommer inn sånn i sluttfasen på et prosjekt. Da er det lettere å sammenligne med ting du har jobbet med tidligere. Dennis’ beste råd til andre som vil satse er derfor å skaffe seg mest mulig erfaring.

– Det utdannes ganske mange spillutviklere i Norge årlig, flere enn det finnes jobber. Bransjen er tøff, og man må ha noe ekstra for å skille seg ut, sier Dennis.

– Har du egne prosjekter å vise til, hjelper det mye. En god portefølje viser hva du kan på en helt annen måte enn en CV.

Spill som kunst

Jobben som programmerer i en spillbedrift er kreativ, og Dennis forklarer at han regner spill som en egen kunstform.

– Noe av det jeg liker aller best med spillutvikling er muligheten til å lage noe selv. Jeg har holdt på med teater tidligere, og liker å formidle historier. Noe av det samme gjør du gjennom et spill, sier han.

– Akkurat nå synes jeg det er utrolig gøy å jobbe med dyktige folk som har vært i bransjen mye lengre enn meg. Jeg lærer stadig, og tar til meg ny kunnskap.

Etter videregående følte Dennis at mye stagnerte. Han jobbet litt som bartender, og slet med å finne riktig vei videre. Han takker folkehøgskolen for at mye falt på plass.

– Etter folkehøgskolen var jeg mye mer motivert. Jeg følte at jeg håndterte både meg selv og hverdagen på en helt annen måte, sier Dennis.

– Noe av det jeg er mest fornøyd med, er at folkehøgskolen har lært meg at jeg kan hvis jeg vil! Når jeg legger ned innsats blir resultatet bra. Jeg er veldig glad for at jeg har funnet ut hva det er jeg er god til. Nå har jeg motivasjonen til å stå på litt ekstra.