- Etter flere år med karakterpress, trengte jeg en pustepause på folkehøgskole

Eline har alltid drømt om å bli veterinær, og jobbet derfor for gode karakterer gjennom både ungdomsskolen og videregående. Etterpå trengte hun en pause. Året på folkehøgskole ble et perfekt avbrekk før studier.

– Jeg var egentlig innstilt på å starte rett på studier etter videregående. Helt fra jeg var liten har jeg visst at jeg ville bli veterinær. Derfor søkte jeg også studieplass på Veterinærhøgskolen ved NMBU, forteller Eline Lærum fra Sande.

En venninne hadde bestemt seg for å søke folkehøgskole, og jo mer Eline hørte om hennes planer fikk hun også lyst til å sjekke ut muligheten.

– Jeg kikket gjennom tilbudet på folkehogskole.no, og syntes det var mye spennende. Hest har alltid vært en stor interesse, og det virket gøy å bruket et år på å lære meg mer, fortsetter hun.

Etter hvert som tanken modnet, landet Eline på at en pustepause kunne være lurt.

– Jeg bestemte meg for at en pause før jeg skulle i gang med et langt studie var fornuftig.

Eline Lærum, portrett, ute

I dag er Eline veldig glad for at hun valgte folkehøgskole før videre studier.

Fri fra karakterpress

Som tenkt, så gjort. Eline søkte Allsidig hestesport på Fjordane folkehøgskule, og kom inn. Hun kjente ingen andre som skulle starte på skolen, men tenkte det ville gå fint.

– I ettertid er jeg veldig glad for at jeg valgte folkehøgskole. Jeg tror både hodet mitt og jeg trengte en pustepause, sier hun.

– Siden veterinærstudier hadde vært drømmen lenge, jobbet jeg for gode karakterer gjennom hele ungdomsskolen og videregående. De siste årene handlet mye om skole.

Gjennom hele skolegangen syntes Eline det var litt vanskelig å finne sin plass sosialt, og en vennegjeng der hun passet inn 100 prosent.

– Jeg har hele veien hatt folk rundt meg og gode venner, men har alltid følt at noe manglet. Jeg kommer fra en liten bygd der du går med de samme menneskene gjennom hele skolegangen. Det å flytte bort, stifte nye bekjentskaper og stå på egne ben var veldig godt for meg.

– På folkehøgskolen falt liksom ting på plass, og jeg fant det jeg hadde savnet tidligere. Jeg fikk noen utrolig gode og nære venner der.

gruppebilde, jenter, internatet, ute

Eline ble fort kjent med de andre hun skulle dele internat med.

Til folkehøgskolen kom de fleste alene, uten å kjenne andre. Det gjorde det enkelt å bli kjent i et miljø der alle var i samme situasjon.

– På skolen bodde vi ti og ti sammen i små hus. De ni hestejentene jeg havnet sammen med ble fort gode venninner. Jeg er helt sikker på at jeg har fått venner for livet, smiler hun.

Les også: – Jeg trengte en pause etter videregående

Mye læring

Selv om Eline hadde ridd og holdt på med hest lenge, lærte hun også mye nytt på folkehøgskolen.

– På Fjordane kunne jeg fordype meg og lære enda mer om hest og hestehold. Alt fra teori og historie, til praktiske rideteknikker. Vi hadde for eksempel utstyrstimer hvor vi lærte bandasjering, barbering og klipping av man. Og vi lærte å kjøre med hest og vogn. Det hadde jeg aldri prøvd før, sier hun.

– To og to hadde vi ansvar for hver vår hest. Det innebar både stell og møkking, samt inn- og utslipp. Dessuten måtte vi ta med hesten ut på tur i helgene. Det gjør at man får et godt innblikk i hva det vil si å ha sin egen hest.

Eline og GussGuss, hest

Eline fikk et nært forhold til hesten GussGuss gjennom året.

Det aller beste med året var likevel alle hun ble kjent med.

– Folka jeg ble kjent med og vennene jeg fikk var nok det beste med året! I tillegg ble jeg veldig glad i hesten «min». Vi er en gjeng som planlegger å reise på besøk til folkehøgskolen snart for å hilse på både folk og hester, sier hun.

Les også: – Altfor mange starter rett på studier etter videregående. Flere hadde trengt en pause

Fått senket skuldrene

Eline lærte ikke bare om hestehold på folkehøgskolen, hun ble også bedre kjent med seg selv.

– Jeg utviklet meg mye i løpet av folkehøgskoleåret, og det er jeg veldig takknemlig for. Nå har jeg senket skuldrene og har fått mer ro, både faglig og sosialt. Det trengte jeg, sier hun.

– Dessuten har jeg blitt tryggere på meg selv. Nå tør jeg mer, og tør være meg selv.

venner, sofa, gruppebilde

Eline har fått mange gode venner fra året på Fjordane folkehøgskule. Noen av dem studerer hun nå også sammen med på NMBU.

Det kommer godt med i en ny studiehverdag. I høst begynte Eline på drømmestudiet ved NMBU, sammen med tre andre fra Fjordane folkehøgskule. Hun har kommet godt inn i studiemiljøet på Ås.

– Frem til jul er fremdeles studiested i Oslo for oss på veterinær, men etter jul flytter vi inn i splitter nye lokaler på Ås. Dyresykehuset på universitetet blir et av de beste i Europa. Jeg gleder meg utrolig mye, forteller hun.

– Ved siden av studiene håper jeg også å kunne dyrke hesteinteressen videre. Jeg har meldt meg inn i en hestesportforening her på Ås, og kan gjerne tenke meg å bli fôrrytter på en gård i nærheten.