Elevenes pakketips til folkehøgskolen

Les elevenes beste tips etter et år på folkehøgskole!

Noe mange lurer på før skolestart er hva og hvor mye de egentlig skal ta med seg til skolen. Skolene og linjene sender ut egne pakkelister som det er lurt å følge, men vi har også spurt følgerne våre på Instagram om deres beste pakketips.

Ikke ta med deg for mye

Det er ikke uvanlig å knapt få igjen bildøra før man kjører til folkehøgskolen, men det kan være greit å ta en runde før avreise for å finne ut om du har pakka for mye. Det er ofte mulig å hente sesongutstyr i frihelger og ferier (sjekk dette med skolen). Husk at du også kan vaske klær gjennom året!

Pakk etter transportmiddel

Du får naturlig nok færre ting med deg på tog, båt eller fly. Et triks kan være å sende ting du trenger i posten til skolen før skolestart, som for eksempel dyne, pute og sengetøy. Om du skal få besøk i løpet av året kan kanskje de også ta med ting du trenger? Sjekk også om du kan kjøpe nye ting du trenger i nærheten av skolen.

Dropp disse tingene

Det er som regel lite bruk for finklær, sminke og mange olabukser på folkehøgskole. Uniformen blir fort joggebukse og slippers! Men husk finklær til skoleavslutning og om skolen din arrangerer jule- eller nyttårsball. Du får ofte bruk for utkledningsklær og sminke til elevkvelder også.

To elever er kledd ut til elevkveld. En har Kaptein Sabeltann-kostyme.
Om du har en Kaptein Sabeltann-hatt liggende, kan den komme godt med på elevkvelder! Foto: Grenland folkehøgskole

Utstyr til klesvask

Egen skittentøyskurv er et must. Flere anbefaler også eget tørkestativ om du bor på enerom eller har mye plass på rommet.

Koseklær

Joggebukse, hettegenser og tøfler/slippers er mye anbefalt. Ofte har folkehøgskolene flere bygg man må gå imellom for å spise, ha undervisning eller komme seg til rommet. Da er det kjekt med innesko og sko det ikke tar en evighet å ta av og på.

En gjeng elever sitter på en seng på et internat med koseklær på.
Behagelige klær er et must på internatet! Foto: Nora Midtgaard, Risøy folkehøgskole.

Sørg for nok strøm

Powerbank og skjøteledning/strømpadde til alle dingsene dine er kjekt. Dobbeltsjekk at den er godkjent og uskada. Noen skoler krever også at den må kunne skrues av og på.

Turtøy

Selv om du skal gå på Cosplay eller kunstlinja blir det nok en tur eller to i løpet av året. Sjekk med skolen hva du trenger, men gode sko og et matboks er sjelden feil.

En ung mann på tur smiler mot kameraet.
En jakke som tåler vær og vind kan være grei å ha med på folkehøgskolen. Foto: Elias Jordal, Nordfjord folkehøgskule.

Ting som gjør rommet hjemmekoselig

Elever har blant annet tatt med planter, pynteputer, bilder (og noe å henge dem opp med), lyslenker med batteri og pledd.

Ekstratips for frossenpinnene

Ta med vinterdyne, pledd til å ha rundt deg om du blir kald på morgensamling og nok ull!

En ung mann ligger under et pledd på rommet sitt.
Mange tar med seg, eller kjøper, pledd og pynt for å gjøre rommet hjemmekoselig. Foto: David Brandham, Bømlo folkehøgskole

Tingene alle vil låne

Ifølge elevene blir du ekstra populær om du tar med deg følgende ting: UNO, toastjern, hengekøye, miniapotek, sykkelpumpe, skotørker og koffertvekt (selv om alle skal låne den RETT før dere reiser til flyplassen).

Vil du ha flere pakketips? Sjekk denne og denne saken. Sjekk også ut YouTube-serien vår om hvordan man bor på folkehøgskole.