10 tips til deg som skal starte på folkehøgskole

Miriam Sandøy (til venstre) har to års erfaring på folkehøgskole. Nå deler hun sine beste tips til skolestart. Foto: Privat

Mange kommende folkehøgskoleelever er spente og usikre på det kommende året, men frykt ikke – her får du ti gode tips til en vellykket start.

Nytt sted. Ny hverdag. Nye rutiner.

I dagene før oppstarten er mange spente på hva det kommende året på folkehøgskole vil bringe.

– Mange har nok blandede følelser. På den ene siden har man forventninger om et år som kan bli det beste i livet, mens på den andre siden kan det oppleves skummelt å flytte til et nytt sted uten å kjenne noen, sier Miriam Sandøy, tidligere sosiallærer på Helgeland Folkehøgskole.

Gledet seg

Sandøy har selv gått to år på Helgeland som første og andreårs elev. I tillegg har hun jobbet to år som sosiallærer på skolen.

– Elevene er nok spente på om de vil få venner og finne plassen sin. Jeg har stor forståelse for at de er nervøse, men det kommer til å gå helt fint, sier hun.

Da Sandøy selv skulle begynne på folkehøgskole, gledet hun seg mest.

– Jeg kjente flere fra før og hadde besøkt skolen tidligere. Da var det ikke så skummelt, sier Sandøy.

Helgeland Folkehøyskole

Sted: Mosjøen - Helgeland
Elevplasser: 90
Linjer: 6
Undervisning pr. uke: 32 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Miriam Sandøy er klar for sitt fjerde år på Helgeland Folkehøgskole. Foto: Privat

Vær åpen

Sandøy trekker spesielt frem ett råd til kommende folkehøgskoleelever; vær åpen for å bli kjent med nye mennesker.

– Det kan være nyttig begynne folkehøgskolen med en innstilling om å bli kjent med alle, fordi det er fort gjort å bli låst til én gjeng. Etter en stund viser det seg ofte at folk blir god venn med elever de i utgangspunktet ikke trodde de passet med, sier hun.

Sandøy anbefaler nye elever å nyte det kommende året.

– Bli med på ulike aktiviteter, ikke bare de gjengen din er med på.

Folkehøgskole er en unik mulighet til å snakke med folk rundt seg, sammenliknet med studielivet der man er mer overlatt til seg selv, ifølge henne.

– Ta deg tid til å finne ut av hvem du er og våg å stille store spørsmål.

Miriam Sandøy oppfordrer alle til å bli kjent med folk også utenfor sin faste gjeng. Foto: Helgeland Folkehøgskole.

– Bli med på ulike aktiviteter, ikke bare de gjengen din er med på, sier Sandøy.

Sandøys beste tips for nye elever:

1. Stress ned

– Ha troen på at det går bra. Ta deg tid til å bli kjent med de andre.

2. Ta initiativ

– Gjerne inkluder flere med på aktiviteter.

3. Vær spontan

– De morsomste minnene er ofte spontane.

4. Vær åpen

– Vær åpen også for å snakke med folk du umiddelbart ikke tror du passer med.

5. Gå ut av komfortsonen

–  Utfordre deg selv i hverdagen og med aktiviteter.

6. Ta deg tid til gode samtaler

– Folkehøgskole er en unik mulighet til å finne ut hvem du er og snakke om de større spørsmålene i livet.

7. Pakk engangskamera

– Da får du bildene/minnene fysisk og ikke bare digitalt.

8. Minnebok til minner og førsteinntrykk

– Slike ting er morsomme å se tilbake på senere.

9. Fritidssysler

– Pakk fidgetspinner, Rubiks kube og/eller strikketøy.

10. Pakk hengekøye

– På folkehøgskole er hengekøyeturer nesten obligatorisk.