Startet bedrift med kompiser fra folkehøgskolen: – Nettverket var avgjørende

Abdi Ibrahim er takknemlig for nettverket han skaffet seg på folkehøgskolen. Foto: Privat

Abdi Ibrahim kunne lite om film før han startet på folkehøgskole. Nå driver han produksjonsselskap med to kompiser fra skolen.

– Nettverket fra folkehøgskolen var avgjørende for at vi nå kan drive bedrift, sier Abdi Ibrahim.

De tre kompisene Abdi Ibrahim, Oskar Johansen og William Stafv, gikk alle på Film-linja på Danvik folkehøgskole. I ettertid var de i praksis i de tre mediebedriftene Universal Music Group, Aspect og Scream Media i regi av skolen.

Produksjonsselskapet de nå driver heter WOAH Media.

– Jeg kom inn i filmlinja uten å vite hva jeg skulle bruke det til, men kom ut veldig målretta. På forhånd visste jeg ikke at vi skulle jobbe med film etterpå, sier Oskar.

Selskapet får ofte jobber fra store artister. Her med Marcus og Martinus. Foto: Privat
Oskar kikker på et filmkamera.
Kompisene fant sine styrker og svakheter på folkehøgskolen. Foto: Privat

Les også:

Hva er folkehøgskole?

Nyttig for senere arbeidsliv

– Folkehøgskoleåret var lærerikt. Jeg hadde ikke kompetanse innenfor film fra før, men lærte det tekniske på folkehøgskolen, sier Abdi.

Ideen om å starte bedrift kom da en artist som også var kveldsvakt på folkehøgskolen, spurte Abdi om han ville være med å spille inn musikkvideo. Abdi sa ja, og spurte Oskar og William om å bidra.

– Vi merket med en gang at vi samarbeidet bra. Det var perfect match. Da vi var ferdig med musikkvideoen var vi sikre på at vi ønsket å fortsette sammen, sier Oskar.

Danvik Folkehøgskole

Sted: Drammen
Elevplasser: 190
Linjer: 13
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen
Bedriften tar både store og små oppdrag.

I oppstarten av bedriften jobbet kompisene med flest mindre artister. Nå jobber de stadig for blant annet Universal, med større og mer forutsigbare jobber.

– Driften går kjempebra. Vi ser stadig en økning i jobber og inntekter, sier Oskar.

Abdi og Oskar mener nettverket er noe av det viktigste med opplevelsen av å gå på folkehøgskole.

– Man får et år med input på interessen sin, samt kontakt med andre som er interessert i det samme, sier Oskar.

Ofte havner de som har gått på folkehøgskole sammen i samme bransje og holder god kontakt.

– Det er svært nyttig for senere arbeidsliv, sier Oskar.

Abdi Ibrahim synes nettverket er noe av det beste fra folkehøgskolen. Foto: Privat

To gutter med munnbind kikker på et kamera.
Kompisgjengen får stadig nye jobber i film- og musikkbransjen. Foto: Fredrik Mittet

Kom ut målretta

På folkehøgskolen fant de tre kompisene ut sine styrker og svakheter innenfor filmproduksjon. Siden de hadde internships i regi av folkehøgskolen på tre ulike steder, har de skaffet seg et bredt nettverk i bransjen.

– Jeg var i praksis i musikkbransjen, der vi nå ofte tar coverbilder av artister. Oskar var på Scream Media med eventer og andre ting, mens William var innen film. Vi har nettverk innenfor alle felt, sier Abdi.

Kompisene har mange ulike jobber i løpet av året. Foto: Mathias Morland//Frkvns

Kompisene trekker det fram som positivt at Danvik kan kalles en bransjeskole.

– Vi har møtt mange folk i bransjen som tidligere har gått på folkehøgskolen. Den har et godt rykte, sier Abdi.

– Danvik er veldig bra icebreaker. I etterkant ser jeg hvor mye det har hjulpet oss, sier Oskar.

Finn din folkehøgskole

Se oversikt over alle linjer på alle folkehøgskoler

Finn din folkehøgskole