Snorre fra Gauteshow: – Hadde ikke vært der jeg er i dag uten nettverket fra folkehøgskolen

Snorre Monsson anbefaler folkehøgskole. Foto: Kristoffer Kumar

Komiker Snorre Monsson (23) er aktuell i flere TV-serier på NRK og VGTV, blant annet «Ikke lov å le på hytta». – Jeg hadde ikke vært her jeg er i dag uten nettverket fra folkehøgskolen, sier Snorre.

– Det beste med folkehøgskolen er nettverket man får i ettertid, sier komiker Snorre Monsson.

Snorre har vært en synlig figur på mange TV-skjermer de siste månedene, blant annet «Ikke lov å le på hytta» på VGTV,  samt «Vettskremt» og «Gauteshow» på NRK.

Han gikk på teaterlinja på Romerike folkehøgskole, skoleåret 2019/2020.

– Folkehøgskolen hjalp meg å finne min karrierevei, i tillegg til å bli trygg på en scene, sier Snorre.

Skikkelig bra

– Folkehøgskolen var skikkelig bra. Jeg koste meg veldig, sier Snorre.

Snorre kommer fra Kløfta, nær Lillestrøm og Romerike folkehøgskole. Helt siden han var liten hadde han sett på forestillinger på folkehøgskolen.

– Tanken på å gå på folkehøgskole har alltid vært der da jeg var ung. Da jeg gikk på videregående bestemte jeg meg for å begynne, sier Snorre.

Snorre Monsson er aktuell i "Ikke lov å le på hytta" på VGTV. Foto: Kristoffer Kumar

Nettverket var viktig

– Jeg hadde ikke kommet hit jeg er i dag uten nettverket fra folkehøgskolen. Det var ikke like skummelt å flytte til Oslo når en hel gjeng fra folkehøgskolen med samme interesser, flytta samtidig, sier Snorre.

Han trekker fram at han havnet i en bra klasse med en dyktig lærer.

– Jeg hadde nok kost meg uansett hvilken klasse jeg hadde havnet i. Det var høyt faglig nivå når det kom til sang- og skuespillerteknikk, sier Snorre.

Han lærte mye av å få tilbakemelding fra lærere og andre elever.

– Jeg hadde en lærer som ikke fokuserte så mye på teori. Det handlet mer om å få erfaring og delta i en produksjon.

Pit stop til voksenlivet

– Folkehøgskole er et veldig fint pit stop inn i voksenlivet, sier Snorre.

Nå bor han i Oslo sammen med samboeren sin, og jobber fulltid som komiker. Han begynte å spille i revyer allerede på videregående. På folkehøgskolen møtte han flere revyinteresserte.

– Jeg og to kompiser ble en trio som satte opp en revy i Oslo etter folkehøgskoleåret, så begynte jeg med standup etter det, sier han.

– Hvordan slo du an som komiker?

– Jeg vet ikke helt hva som fikk ballen til å rulle, men det var nok å få en fot innenfor revymiljøet.

Det siste året har han blitt spurt om å delta i flere TV-programmer sammen med andre store komikere. Snorre var frilans fram til sommeren, men er nå fast ansatt i VGTV.

– Jeg har alltid hatt noen småjobber innenfor humor, men det har tatt av i det siste.

Snorre drev med stand-up i mange år. Foto: Reis Deg Komikerklubb

I høst setter Snorre opp showet "Kongens døtre" med en folkehøgskolevenn, Odin Haugan. Foto: Pål Fronth

Større innspillinger

– Det er veldig gøy å være med i større innspillinger. Det er spennende å se hvordan slike produksjoner funker. Flere av de er med forbildene mine, blant annet Robert Stoltenberg, sier han.

– Er det vanskelig å jobbe seg opp som komiker i Norge?

– Ja, det kan nok være litt utfordrende. Jeg har heldigvis, og noen ganger uheldigvis, et brennende oppmerksomhetsbehov.

For Snorre hjalp det å fortsette å holde på med stand up, selv om det ikke alltid gikk så bra.

– Feiling er den eneste måten man  blir bedre på. Det er en deilig følelse når man har jobbet med humor over flere år, siden da har man en del verktøy i bakhånd, sier han.

Setter opp show med venn fra folkehøgskolen

– Planen videre er å fortsette å jobbe masse for å bli så god som mulig, samt utforske nye type sjangre innenfor humor.

Snorre jobber hardt både i VGTV og NRK for å gjøre innholdet så morsomt som mulig.

I høst setter han opp et teaterstykke med Odin Haugan som han gikk på folkehøgskole med, kalt Kongens døtre.

– Jeg vil anbefale folkehøgskole uansett om du tviler på om du kommer til å ende opp i kreativ bransje. Jeg kan være et talerør for de som har gått på folkehøgskole for å ville utforske seg selv litt mer, sier han.

@vgtv.underholdning

Snorre sliter når Humorpolitiet kommer 😅 Se hele «Ikke lov å le på hytta» med VG+

♬ original sound – VGTV.Underholdning – VGTV.Underholdning

Søk folkehøgskole i dag

Folkehøgskolene har åpnet for søknader til neste skoleår.

Utforsk linjene