Nær 9 av 10 synes folkehøgskoleåret var bra eller svært bra

Tallene varierer ikke mye fra år til år, ifølge informasjonsrådgiver ved Folkehøgskolene, Julie Byberg Bø.

Hele 86 prosent er fornøyde med folkehøgskoleåret de har bak seg, viser freske tall.

Dette er fantastiske tall. Det viser hvor mye folkehøgskoleåret betyr for de som går der, sier Julie Byberg Bø, informasjonsrådgiver ved Folkehøgskolene.

I år har omtrent 7000 elever gått på folkehøgskole. Hvert år utfører Folkehøgskolekontoret en undersøkelse på starten og slutten av skoleåret.

Som regel er elevene veldig fornøyd. Tallene varierer ikke mye fra år til år, sier Byberg Bø.

Julie Byberg Bø, informasjonsrådgiver ved Folkehøgskolene, er glad så mange er fornøyd med skoleåret.

Les også:

Trym (20) har alltid hatt lyst til å gå på folkehøgskole

Veldig fornøyd

Trym Visnes (21) fra Bergen er akkurat ferdig med et år på Ringerike folkehøgskole. Han er utrolig fornøyd med året.

– Jeg har alltid villet gå på folkehøgskole. Gjennom året har jeg blitt mer tilpasningsdyktig, både når det gjelder personer og sosiale settinger, sier han.

Neste år skal han flytte til Oslo med to kompiser fra folkehøgskolen.

– Året på folkehøgskole har gitt meg mange nyttige erfaringer til senere, sier Visnes.

En ung lyshåret gutt smiler i kamera.
Trym Visnes er svært fornøyd med året på Ringerike folkehøgskole.

Aldri vært viktigere

– Mange unge kjenner på stress og press av både et tøft skoleløp og sosiale medier. Et år på folkehøgskole kan gi dem et pusterom fra det, sier Byberg Bø.

Hun mener folkehøgskolene aldri har vært viktigere.

– Folkehøgskolene har løpende opptak fram til skolestart i august. Dersom noen blir skuffa rundt Samordna opptak, er det fortsatt muligheter, sier hun.

Det er ikke for sent å søke

Utforsk folkehøgskolenes restplasser.

Utforsk