Folkehøgskolene vil forberede ungdom på studie- og arbeidsliv

Illustrasjonsbilde fra "Finans Oslo" ved Oslofjord folkehøgskole.

Folkehøgskole er en god måte for unge å teste framtidige yrker og studier før de gjør et stort valg. Årets nye linjer underbygger dette, mener daglig leder for Informasjonskontoret for folkehøgskolen, Dorte Birch.

– Skoleåret 2024/2025 byr på et imponerende spekter av nye linjer, inkludert flere som er spesielt utformet for å forberede elever på senere arbeidsliv, sier Dorte Birch, daglig leder i Informasjonskontoret for folkehøgskolen.

Med over 900 ulike linjer fordelt på 84 folkehøgskoler, gir folkehøgskolene i Norge ungdom mulighet til å bruke et år på å utforske sine interesser, samt forberede seg på studier og karrierevalg.

Hvert år startes et varierende antall nye linjer ved norske folkehøgskoler.

– Norske folkehøgskoler fortsetter å være innovative ved å tilpasse seg ungdommens behov og interesser, sier Birch.

Les også:

Her er de nye folkehøgskolelinjene

Folkehøgskole er en god måte for unge å teste framtidige yrker og studier før de gjør et stort valg, mener daglig leder for Informasjonskontoret for folkehøgskolen, Dorte Birch.

Mer motivert for læring

– Uansett om elevene er nysgjerrige på livet som økonom, tømrer eller spillgründer, finnes det nå linjer som kan gi dem den nødvendige kunnskapen og erfaringen, sier Birch.

Blant årets nyvinninger finner man linjen «Virtuell Produksjon» ved Danvik Folkehøgskole, «Finans Oslo», ved Oslofjord folkehøgskole og linja «Tømrer» ved Elverum Folkehøgskole.

– Folkehøgskole i seg selv er, og har alltid vært, en god forberedelse på videre studier, men nå er flere av linjene også mer yrkesretta, sier Birch.

Birch mener alle folkehøgskolelinjer gjør elever mer motivert for å lære.

– Folkehøgskoleelever vil ofte klare seg bedre i et senere studieløp, mener Birch.

Forberedes på senere arbeidsliv

Birch påpeker at folkehøgskolene også har et stort tilbud for de som ikke ønsker å koble folkehøgskoleåret opp mot karriere, men heller ønsker å gå en linje som hobby eller pause.

– Folkehøgskolene har rom for alt. Uansett vil man få opplevelser og erfaringer som er en investering i seg selv, avslutter Birch.

Finn din folkehøgskole

Folkehøgskolene har åpnet for søknader neste år.

Utforsk her