Tok pause fra studiet for å gå på folkehøgskole

– Studie og folkehøgskole er to helt forskjellige hverdager, sier 20 år gamle Ida Vangen.

– På folkehøgskole får man selvtillit, motivasjon og minner for livet, sier , sier Ida Vangen (20) fra Hønefoss.

Etter Medier og kommunikasjon på videregående, begynte Ida på en bachelor i friluftsliv i Sogndal. Overgangen til høyere utdanning var utfordrende. Derfor valgte hun å ta en pause fra studiene for å gå på folkehøgskole.

Ida går nå på Fjordane folkehøgskole, linjen Friluftsliv All-inclusive.

– Linjen lar oss prøve alt innen friluftsliv, sier hun.

Ida er takknemlig for at hun tok pause fra bacheloren for å gå på folkehøgskole. Foto: Ida Vangen

Les også:

Seks ting du lærer på friluftslivslinje på folkehøgskole

Manglet motivasjon for studie

– Jeg sitter igjen med tanken om at folkehøgskole er de beste pengene jeg noen gang kommer til å bruke, sier Ida.

Etter videregående var hun usikker på om hun var klar for å starte rett på studier. Hun kikka litt på folkehøgskole, men endte likevel opp med å gå rett på utdanning.

Studiestarten var vanskelig, og Ida følte seg utenfor. Manglende motivasjon og en følelse av å henge etter, førte til at hun søkte om permisjon og begynte på folkehøgskole i stedet.

– Jeg var yngst i klassen. De fleste der hadde mye mer erfaring fra friluftsliv etter å ha gått ett eller to år på folkehøgskole, sier hun.

Etter et halvt år orka hun ikke mer. Det fikk henne til å våge å søke permisjon fra bacheloren for å så søke på folkehøgskole.

– Jeg valgte å gå på folkehøgskole for å få mer erfaring innen friluftsliv, utvikle meg som person, få tilbake motivasjon, ta pause fra karakterpress, eksamen og studier, møte nye mennesker og prøve masse nytt, sier hun.

Ida har lidenskap for alt innenfor friluftsliv. Hun elsker både klatring, buldring og ski. Likevel var det først og fremst gjennom fotografering at interessen for naturen vokste.

– Jeg har stort sett med meg kamera overalt, sier hun.

Ida er glad i å utforske naturen gjennom fotolinsa. Foto: Ida Vangen

To ulike hverdager

Jeg har blitt kjent med mange mennesker og fått venner for livet.

Ifølge Ida har året på folkehøgskolen så langt vært fylt med nye opplevelser. Hun har fått prøvd seg på blant annet breturer, surfing, alpine utfordringer i Østerrike, seilskuteopphold, klatring og skikjøring.

Ida mener studie og folkehøgskole er to helt forskjellige hverdager.

I studietiden hadde jeg lite motivasjon, var stadig stresset over skolearbeid og klarte ikke å være meg selv. Jeg følte jeg hadde dårlig tid og klarte ikke å nyte hverdagen. Mens på folkehøgskolen fikk jeg endelig senket skuldrene.

Hun anbefaler folkehøgskole.

Du knytter sterke bånd med mennesker på veldig kort tid. Du får oppleve ting som du ellers aldri hadde gjort på egenhånd. Du får bedre selvtillit, mer motivasjon og ikke minst minner for livet.

På folkehøgskolen fikk Ida utforska folkehøgskolelivet på nytt. Foto: Ida Vangen

Les også:

Kan man ta pause fra skole eller studier for å gå på folkehøgskole?

Folkehøgskolene har mange linjer innen friluftsliv

Sjekk alle linjene innen friluftsliv, idrett og sport

Finn din linje