Skuespillerlinjen på Solbakken folkehøgskole kombinerer alle fagene du trenger for å bli en komplett skuespiller: Skuespillerteknikk, sang, dans, teater, musikkteater og filmskuespill.

Prøv en skoledag hos oss nå for se? Også overnatting mulig! Ta kontakt på 46705505

Solbakken er en liten skole som gir deg tett oppfølging. På Skuespillerlinjen får du prøve deg på ulike teknikker

Vi har blant annet følgende prosjekter

Gjennom et variert år med høyt tempo får du bryne deg på alt fra barneteater med 100 barn som publikum, til klassiske stykker med mye tekstarbeid.

En vanlig skoledag er delt i to:

Formiddag:

Grunnleggende trening innen ulike disipliner gjør deg til en helhetlig skuespiller. Du lærer å beherske kroppen, lærer å bruke stemmen som et instrument og grunnleggende skuespillermetoder.

Fag som:

Ettermiddag:

Prosjektarbeid som produksjonsarbeid, scenearbeid, filmskuespill, musikkteateroppsetning, auditiontrening, masterclass i sang, monologarbeid.

På lørdager har vi blant annet seminarer med våre egne lærere eller med gjestelærere. Noen er faglig rettet, mens andre er av sosial art.

Siden vi er en liten skole får du svært tett oppfølging av våre meget kvalifiserte lærere som brenner for å hjelpe deg i din utvikling. Lærerne våre er selv aktive i bransjen med oppdrag i inn- og utland.

Denne linjen finnes som både hel- og halvårskurs.

Mandatory: Yes

Price: Included in course price

Duration: 5 dager

For oss på Solbakken er det viktig at elevene opplever mye ulik kunst og kultur! I slutten av skoleåret reiser derfor alle elevene på studietur til en europeisk teaterhovedstad! I løpet av en liten uke ser vi teater- , musikkteater- og danseforestillinger, går på museum, og blir bedre kjent med kulturlivet i den aktuelle byen.

Vi spiser sammen på ulike restauranter og du får også litt tid til å bli kjent med byen på egen hånd.

Alle linjene i førsteklasse reiser sammen. 2.klasse har som regel en egen tur.

Solbakken folkehogskole is a small folk high school with room for approx. 60 students. It´s size gives us the opportunity to see each student, with close personal and stage-specific follow-up.

Solbakken Folk High School has three divisions: Acting, Musical, and Writing. All divisions are based on Solbakken´s more than 30 years of experience of teacing in the performing arts; acting technique, singing, dance, theater, musical theater, monologue / audition technique, vocal use, text writing, yoga, improvisation, film and directing.

You will get an overall insight into stage technical subjects, often in relation to production and projects. We stimulate local cultural work and are active participants in local community events.

Our main study trip goes to a theater capital in Europe. Apart from this, we make theater visits to Sweden, Oslo and Kongsvinger.

We have a 2nd year option, primarily those who have finished the first year at Solbakken, and who want further specialization in acting. Second Class students produces performances, have private lessons in singing and speaking, and are actors in a professional short film. The 2nd is a very intensive year, with long school days.

Courses at the school

Send applicationAbout the schoolSchool web page