Visste du at et av de viktigste møtene i norsk historie foregikk på en folkehøgskole?

Noen av de viktigste timene i norgeshistorien april 1940 foregikk på Elverum folkehøgskole. De sterkeste scenene i filmen «Kongens nei» er derfor spilt inn nøyaktig der det skjedde – på folkehøgskolen.

Tekst: Marit Asheim

Storfilmen «Kongens nei» handler om de mest dramatiske døgnene i norsk historie. 9.april 1940 kom tyske styrker til Oslo. Stortinget, Regjeringen og Kongefamilien rømte hovedstaden, først med et tog til Hamar.

– Vel fremme på Hamar hadde Stortinget møte i Festiviteten. Det var tvil om hva som var best å gjøre. Skulle man følge den danske modellen og samarbeide med Tyskland, eller skulle man stå imot styrkene som kom, sier Åsmund Mjelva, assisterende rektor på Elverum folkehøgskole.

– Underveis i møtet fikk politikerne melding om at de tyske styrkene var på jakt etter dem, og at de hadde satt kursen mot Hamar. Et nytt flukttog ble derfor satt opp videre til Elverum, forteller Mjelva.

– Skolestyrer på Elverum folkehøgskole fikk en telefon om at Storting og Regjering var på vei og hadde bruk for skolens lokaler, fortsetter Mjelva.

– Vi har jo elever her, forsøkte han å forklare, men de ble bare bedt om å forlate skolen, sier han.

Under kveldsmaten den 9.april ble derfor elevene på folkehøgskolen bedt om å pakke sakene sine og reise. Skoleåret var avsluttet.

kongen

Kong Haakon VII, spilt av Jesper Christensen, og Stortinget kommer til Elverum folkehøgskole. FOTO: Agnete Brun, Paradox Film.

Riksantikvaren: Elverum folkehøgskole i begivenhetenes sentrum de første dagene av krigen

Elverumsfullmakten

– Da Stortinget og Regjeringen kom til folkehøgskolen denne kvelden var det dekket med hvite duker til middagsservering i spisesalen, forteller Mjelva.

Klokken 21.30 samme kveld ble det holdt stortingsmøte i gymsalen på skolen. Her ble «Elverumsfullmakten» til. Stortingspresident Carl Joachim Hambro foreslo formuleringen som i samme møte ble vedtatt.

– Det var enighet om at det i denne unntakstilstanden var umulig å styre med et fullt Storting. Regjeringen ble derfor gitt fullmakt til å styre på vegne av Stortinget, sier Mjelva.

Møtet ble avsluttet etter en time, og i løpet av natta ble det klart at de tyske styrkene nærmet seg. Et stort slag, som også skildres i filmen, sto ved Midtskogen. Dette slaget satte tyskerne noe tilbake, og grunnet store tap reiste de tilbake til Hamar. Det ga folket på Elverum noe bedre tid.

Historisk nei

Hitlers sendebud i landet, Curt Bräuer, ønsket å møte Kong Haakon VII på tomannshånd. Det ble avtalt et møte på formiddagen 10.april. I andre etasje på det som i dag er hovedbygget på Elverum folkehøgskole, møttes de to.

– Kongen møtte, litt motvillig, Bräuer på tomannshånd, forteller Mjelva.

elverum-fhs_kongens-nei_foto_tinepoppe

Det historiske møtet mellom Curt Bräuer og Kong Haakon VII foregikk på Elverum folkehøgskole 10.april 1940. FOTO: Tine Poppe.

– Han inviterte aldri tyskeren til å sitte, så møtet foregikk stående og var over på en halvtime. Bräuer mente de to kunne avgjøre dette seg imellom, men Kongen ga tydelig beskjed om at han som konstitusjonell monark ikke hadde fullmakt til å ta beslutninger på vegne av nasjonen. En slik avgjørelse er opp til Regjeringen å ta, sier Mjelva.

Bräuer returnerte derfor til Oslo, og det ble sagt at han skulle få endelig beskjed fra Regjeringen når han nådde Eidsvoll stasjon.

– I møte med Regjeringen like etterpå insisterte Kongen på at han ville abdisere dersom de valgte å si ja til et samarbeid med tyskerne. Han var helt tydelig på at han ikke kunne stå bak en regjering som ikke var valgt av folket, sier Mjelva.

Og Regjeringen fulgte Kongen. Beskjeden som nådde Bräuer på Eidsvoll var et nei til samarbeid.

kongen2

Kong Haakon VII gjør det klart at han abdiserer som konge dersom Regjeringen sier ja til et samarbeid med Tyskland. FOTO: Agnete Brun, Paradox Film.

Grundig reaserch

– Dialogen i filmen fra møtene på folkehøgskolen er basert på dagboksnotater og andre skriftlige kilder, forteller Mjelva.

– Det finnes ingen lydopptak av møtene som foregikk på skolen.

asmund-mjelva-1

Åsmund Mjelva, assisterende rektor Elverum folkehøgskole. FOTO: Øyvind Krabberød.

Han er likevel imponert over den jobben manusforfatterne har gjort, og mener filmen er så nær autentisk som det er mulig å komme.

– Selvfølgelig har de måtte gjøre et utvalg av hendelser som får være med i filmen. Det skjedde mye disse dagene, og en del er derfor utelatt fra denne fortellingen, sier Mjelva.

– Det er i det hele en glitrende god film, som skildrer en konge som var rakrygget og turte å stå for noe, sier han.

I mars 2014 var skolen omgjort til filmsett i fire dager. Mjelva selv satt på kontoret sitt og jobbet, mens det i etasjen over han ble spilt inn scener fra 1940.

– Både filmselskapet og regissør Erik Poppe har vært flotte folk å jobbe med, og vi har hatt god dialog hele veien, sier han.

hovedbygget-elverum-fhs

Her, i andre etasje på Hovedbygget ved Elverum folkehøgskole, møttes Kong Haakon og Curt Bräuer 10.april 1940.

I dag står det en stor bauta på Elverum folkehøgskole til minne om Kongens nei, og Kongefamilien har flere ganger vært tilbake på det historiske stedet. «Kongerommet» har fått midler fra Riksantikvaren, og restaureres nå for å tilbakeføres slik det opprinnelig var i 1940.