Vil gjøre grønn satsing spennende

Til Høsten starter Sagavoll folkehøgskole en ny linje kalt Green challenge. Med tidsreiser både bakover og fremover i tid, skal elevene inspireres til å utforske hva som er bærekraftig.

– Inspirasjonen til linja kom vel egentlig gjennom det økte engasjementet vi har merket blant våre elever de siste årene, forteller rektor Kjersti Versto Roheim.

Sagavoll folkehøgskole er en av 40 folkehøgskoler som de siste to årene har deltatt i et prosjekt kalt «Aksjonsforskning og bærekraft», i regi av Framtiden i våre hender og Folkehøgskolerådet.

– Med denne linja ønsker vi å ta med elevene på en tidsreise, både tilbake i tid men også inn i framtida. Hva er egentlig bærekraftig? Det skal disse elevene få utforske, sier Kjersti.

Det planlegges både gårdsbesøk, grønne reiser og workshoper i innovative miljøer i fylket. Som en rød tråd for linja blir det viktig å bruke ressurser som finnes i nærmiljøet.

greenchallengegardsliv1

En uke i høstsemesteret skal elevene flytte inn på en gård og leve som de gjorde for 100 år siden.

Les mer om Sagavoll folkehøgskole

Litt «Farmen»

– Det blir litt som «Farmen», bare uten fare for å bli stemt ut, smiler Kjersti.

kjersti-versto-roheim

– Med denne linja ønsker vi å ta med elevene på en tidsreise, både tilbake i tid men også inn i framtida. Hva er egentlig bærekraftig? Det skal disse elevene få utforske, sier rektor Kjersti Versto Roheim.

Gården som skal tas i bruk ligger på Evju bygdetun, som er et levende museum. Her skal elevene få utdelt tidsriktige klær, lage mat og ta del i datidens gårdsliv. De vil lære håndverkstradisjoner og få spennende utfordringer underveis.

– Museumsstyreren er energisk og gleder seg til dette samarbeidet. Jeg er sikker på at det blir både lærerikt og gøy, sier Kjersti.

– Vår tanke er at erfaringer derfra kan dras med inn i diskusjoner om både nåtid og fremtid, legger hun til.

Kjersti understreker samtidig at linja ikke har noen spesielle krav til bakgrunnskunnskap eller erfaringer.

– Den er helt åpen for alle som er interesserte eller har lyst til å lære mer om bærekraft. Klassen selv vil også i stor grad være med på å forme innholdet på linja, sier hun.

greenchallengetradmat1

– Vi ser at det nytter

Grønne reiser og innovasjon

– Ungdom reiser mye, men kanskje ikke i eget nærområde eller i Norden, sier Kjersti.

– Denne linja skal også ha eksotiske reiser, men reise grønnere enn det kanskje andre linjer gjør, forklarer hun.

På planene står så langt tur med Hurtigruta til Lofoten. Dessuten skal elevene få planlegge og gjennomføre sin egen reise i Norden. Sannsynligvis vil studieturen også inneholde besøk på noen andre nordiske folkehøgskoler.

– Dette skal være en utforskende linje, hvor ikke alle planer eller svar er gitt på forhånd, sier Kjersti.

– Elevene skal selv være med å finne ut av hva de mener bærekraft er.

greenchallengelofoten2

På reiseplanene for linja står så langt tur med Hurtigruta til Lofoten. Dessuten skal elevene få planlegge og gjennomføre sin egen reise i Norden

– Nå har jeg venner i hele landet!

For å forsøke å se inn i fremtiden skal klassen oppsøke og være med innovative bedrifter og miljøer i Telemark.

– Hva dagens ungdom skal jobbe med om 20 år er ikke definert i dag. Vi ønsker derfor å oppsøke noen av de mest innovative bedriftene i fylket, og lære en del om hva de tenker om framtida, sier Kjersti.

Lærdom fra bedriftene og møtene uten i felten skal elevene ta med seg tilbake til Sagavoll og resten av elevflokken.

– En viktig utfordring for klassen blir å holde framtidsworkshop for hele skolen, forteller Kjersti.

– På den måten vil den nye linja bli en videreføring av den bærekraftige satsingen vi allerede er i gang med på skolen, og samtidig utgjøre et løft for oss alle, sier hun.

– Det ligger også et psykologisk plan i arbeidet på linja. I dag vet vi mye om hva vi burde gjøre for en bedre og mer bærekraftig verden. Likevel skjer det lite, og terskelen er høy for den enkelte av oss til å legge om vaner. Hvorfor er det sånn? Det håper vi at elevene våre vil utforske nærmere, sier Kjersti.