Slik pakker du tursekken

Turopplevelsen blir mye bedre hvis du pakker sekken riktig! Her får du noen smarte tips fra Jens Kristian Baustad, lærer på jakt- og fiskelinja på Pasvik folkehøgskole.

Jakt og fiske på Pasvik folkehøgskole

VIKTIG Å PAKKE SEKKEN RETT: – Det er svært mange som slurver med pakking av sekk. De tror ikke det er verdt strevet, men det kan jeg love deg at det er!, forteller Jens Kristian Baustad, lærer på jakt- og fiskelinja på Pasvik folkehøgskole

Når du skal pakke sekken er det lurt å planlegge godt på forhånd. Legg alt du skal ha med deg utover bordet slik at du kan sortere etter vekt og volum.

Tenk tyngde og volum

1. Det som er tyngst skal nærmest kroppen
  2. Det som tar stor plass plasseres nederst
    Det er lettere å gå oppreist hvis du får vekta tettest på kroppen.
  3. Bruk sidelommene til ting du får bruk for underveis
    Her kan du plassere småsnacks, tørre votter og sokker, vann og andre ting du måtte få bruk for i løpet av turen.

På vinteren pakker man sekken annerledes:

Slik pakker du når du skal stå på ski

1. Bruk pulk hvis du har! Det er normalt lettere å dra utstyret på vinteren enn å ha det på ryggen. Jo tyngre du blir, jo lettere graver du deg ned i snøen.
  2. Det er ikke noe problem å bruke sekk om du ikke har pulk. Det man må tenke på da er hvordan man pakker sekken. Den skal nemlig pakkes litt annerledes når man går på ski. For å ha mer kontroll på skiene, spesielt i nedoverbakker, er det lurt å ha tyngdepunktet litt lavere og inn mot kroppen. Det som tar mer plass plasseres på toppen.

Her kan du se flere gode råd om hvordan du pakker tursekken