Lag en mobilhøytaler!

Savner du å kunne lage dine egne ting helt fra grunnen av? Å kunne se noe kult på et bilde og vite at det kan du selv produsere? På Jæren folkehøgskule har de linjen for deg.

Kan du lage mobilhøytaler? På Jæren folkehøgskule kan du lære det

Den nye linjen Håndlaget ved Jæren folkehøgskule er for alle dem som har lyst til å kunne lage ting selv.

– Dagens grunnskole er veldig teoretisk, mener lærer Knut Ivar Sørheim. – Til og med de praktiske fagene har en drøss med teoretiske mål i læreplanen. Dette gjør sitt til at praktisk arbeid er noe fremmed for en del ungdommer.

Han mener at praktisk arbeid har blitt noe fremmed for mange ungdommer.

– I samtaler med unge kommer det ofte frem at de skulle ønske seg en mer praktisk skolehverdag.

Knut Ivar Sørheim kan lære deg å lage det meste selv

Lærer og treverksarbeider

Knut Ivar er utdannet lærer og har jobbet på ungdomstrinnet i mange år. Ved siden av lærerjobben har han et treverksted der han lager ting på bestilling.

– Jeg har laget møbler, hundeslede, pulk, kanoårer, longboard, skateboard og interiørprodukter, forteller han.

Han gleder seg til å kunne hjelpe elever til å realisere ideer. Mestringsfølelsen når man har fått til å lage noe helt fra grunnen av, er viktig.

Det er bare fantasien som setter grensene når man har lært teknikkene

Søker inspirasjon i utlandet – og på Pinterest

Linjen kommer ikke bare til å holde til på verkstedet på folkehøgskolen.

Vi kommer til å dra på en utenlandstur for å få kunnskap og inspirasjon. Elevene får være med å bestemme hvor de vil dra, men en mulighet er å dra til USA for å lære å lage longboard av Grain Surfboards.

Grain Surfboards er store på kurs innen både surfbrett og skateboards og har instruktører i både Europa og USA.

– Jeg vil bruke noen av deres instruktører i utviklingen av linjen.

Knut Ivar mener også man kan finne inspirasjon andre steder. Sosiale medier kan være en inspirasjonskilde.

– De som går på Håndlaget er de som har lyst til å lage noe, mener han. – De liker å bruke hendene og har lyst til å kunne se noe kult på Pinterest eller i en butikk og si: «Det der kan jeg lage selv!»

Man vil kunne lage både større og mindre ting på linjen Håndlaget

Trenger ingen forkunnskaper

Elever som søker seg til Håndlaget trenger ingen forkunnskaper for å kunne gå på linjen.

– Vi bygger videre på det nivået den enkelte er på, forteller Knut Ivar. – Min erfaring er at når unge får noe basiskunnskap og mulighet til å få prøvd seg, blomstrer kreativiteten og innsatsen er upåklagelig.

Når vi spør hva elevene vil stå igjen med etter et år på Håndlaget på Jæren folkehøgskule, så er Knut Ivar klar.

De vil stå igjen med mange nye vennskap, gode minner fra det sosiale livet på internatet, kunnskap, opplevelser av mestring, tro på egne evner, flere flotte håndlagde produkter og kanskje et lite arr på den ene fingeren etter den skarpe spikkekniven.

Han trekker fram fordelen med å lære håndverk på en folkehøgskole.

Høvelspåner flyr og elevene lærer teknikker for å skape nytt i tre

– På folkehøgskolen har man tid til å fordype seg. Man kan bruke den tiden det tar. Godt håndverk tar tid. Man kan slippe å stresse med overhengede tidsfrister. Går noe galt kan man ta et skritt tilbake og starte på ny. Kanskje må man endre kurs eller prøve på ny flere ganger før man blir fornøyd. Og da blir man skikkelig fornøyd. Ofte trenger man hjelp både til idèer og teknikker. Samholdet som dannes når man gjør noe praktisk sammen, er unikt.

Back to basic

Rektor ved Jæren folkehøgskule, Dag Folkvord, legger vekt at denne linjen skal være en motsats til «bruk-og-kast»-tendensene i samfunnet. Når man lager solide, håndlagde bruksting så holder de lengre og man tar bedre vare på dem.

Dag Folkvord, rektor ved Jæren folkehøgskule, mener at håndverkslinjen er et motstykke til bruk-og-kast samfunnet

Håndlaget er en litt «back to basic» -linje. Man lærer å lage ting med teknikker som nesten er glemt. Flere og flere setter pris på kvalitet. Det å bruke litt tid på å lage en skikkelig ting gjør også noe med ditt forhold til tingen.

Han gleder seg til at linjen kommer i gang i august. Han har denne meldingen til dem som vurderer å søke:

Denne linja passer for deg som har lyst til å utvikle dine praktiske og kreative evner, den passer for deg som har lyst til å bli mer nevenyttig, den passer til deg som tenker en akademisk yrkeskarriere, men som savner å gjøre praktiske ting. Her har du hobbyen din som kan dyrkes resten av livet!