- Konge at Kongen kom!

Kongen besøkte i går Peder Morset folkehøgskole i Selbu. – Utrolig gøy å få være ordentlig presse for en dag, strålte de åtte guttene på medielinja.
– Det har vært utrolig gøy å få være ordentlig presse for en dag, sier Robert Norli Hamnes og Martin Holte, begge elever på medielinja ved Peder Morset folkehøgskole.

Medieelevene er akkrediterte og gleder seg til Kongen kommer. T.h. Robert Norli Hamnes, Martin Holte og lærer Jon Sende Olsen.
– I dag stiller vi på akkurat lik linje som både NRK og VG, smiler de. Sammen med resten av pressekorpset var de akkreditert som fotografer under kongebesøket i kommunen, som var lagt til folkehøgskolen. Besøket skal i ettertid grundig dokumenteres på Pedern.
– Jeg er ganske sikker på at jeg fikk noen blinkskudd også, stråler Robert.
Les mer om Peder Morset folkehøgskole
Spøkefull Konge
Det var en smilende Kong Harald som ankom Peder Morset folkehøgskole i strålende solskinn. Nær 500 barn tok imot han i tunet, sammen med både bygdefolk, folkehøgskoleelever og korps. Inne i matsalen fikk Kongen høre historien til skolen. Han fulgte nøye med i samtale med rektor Einar Bjørn, og både spøkte og lo.
– Her på Peder Morset ønsker vi å skape et skolesamfunn bygd på integrering og inkludering. Alle skal være med, og alle skal bidra, sier rektor Einar Bjørn.
Slik har det vært fra dag én, og slik er det fremdeles.
– Her har det vært flott å oppleve det å få venner. For mange elever har det vært vanskelig tidligere, fortalte Eline Annie Jakobsen (22) da hun fikk snakke med Kongen.
– Det jeg liker aller best med skolen er tanken om likeverd. Her går alle godt overens, helt uavhengig om man har en funksjonshemming eller ikke, fortalte Mia Sandstå (21).

Mia Sandstå og Eline Annie Jakobsen synes det var stort å møte Kongen. Her viser de frem selbuvottene med hjerter, som er spesiele ved Peder Morset folkehøgskole.
Kongen lurte på hvordan det var å bo på skolen, og fikk høre historier om både vaskedager og det å bo sammen gutter og jenter i samme korridor.
– Det er et veldig godt miljø her, og jeg trives godt, sa Mia.
De to jentene viste også frem Selbuvotter med et spesielt symbol: inne i håndflata er det strikket røde hjerter. Dette symboliserer stifteren Helge Morset, som det ble sagt hadde hjertet med seg i hånda. I dag står det som et tegn på godhet og menneskeverd, som er sentrale verdier på folkehøgskolen.
– Gode kompiser uavhengig av diagnoser
Lokale kjennemerker
– Her på folkehøgskolen får elevene for første gang velge fag de gjerne vil lære. Det gjør at de utfolder seg i større grad, oppdager nye evner og lærer om seg selv. Det er helt i Grundtvigs ånd, sa Torger Sletner. Han er en av ildsjelene som var med og startet opp skolen for 40 år siden, og jobbet som inspektør helt frem til han gikk av med pensjon for to år siden.
– Det ungdomsmiljøet som skapes her er helt spesielt. Nye elever får hvert år leve ut sin ungdomstid, og oppdager viktigheten av å få venner, sa han.
Det var ønsket at kongebesøket skulle være uformelt og ledig. I stedet for å høre på foredrag eller presentasjoner, gikk Kongen fra bord til bord og pratet med representanter fra bygda. I tillegg til folkehøgskolens folk fikk han møte en strikkende kvinneforening med selbuvotter, Tine med smaksprøver på blåmuggost produsert i Selbu og to forskjellige sjokoladefabrikker.
Kjøkkenpersonalet på folkehøgskolen hadde laget «Kakkakaku» som ble servert ved bordene. En lokal tradisjon med små sveler påsmurt prim. Kulturskolen underholdt, og alle elevene ved Peder Morset sang sammen «Til Ungdommen». En sang som betyr mye på skolen.
– Det er en sang som har vært viktig her på skolen hele tiden. Troen på livet og menneskeverdet er sentralt hos oss, og det er sterke bilder som kommer tydelig frem i teksten, sier rektor Einar.
– Konge besøk!
– Jeg var absolutt ikke så nervøs som jeg hadde trodd på forhånd, sier Eline etter å ha snakket med Kongen.
– Med en gang vi begynte å prate ble jeg veldig beroliget. Han virker som en veldig hyggelig mann, sier hun.
– Kongen virket ordentlig interessert i det vi fortalte, og så hadde han jo humor! Flere ganger fleipet han og lo, sier Mia.

Torger Sletner (tidligere inspektør på skolen), Eline Annie Jakobsen, Mia Sandstå og Einar Bjørn (rektor) satt på bord med Kongen da han besøkte Peder Morset folkehøgskole.
Rektor Einar er også godt fornøyd med besøket.
– Dette ble en utrolig varm og ålreit stund. Jeg tenkte på forhånd at det var lagt opp et tett program her, men jammen fikk vi tid til alt, sier han.
– Kongen virket oppriktig interessert i det skolen står for og det vi fortalte. For oss er det en ære at kommunen valgte å legge besøket til skolen vår, sier Einar.
– Jeg har hatt en fantastisk gjeng med ansatte i ryggen i både planlegging og gjennomføring av denne dagen, legger han til.
– Sammen har vi gjort mye på veldig kort tid. Det er bare 14 dager siden de ansatte fikk vite om kongebesøket, men de har tatt alle utfordringer og oppgaver på strak arm. Det er ordentlig imponerende, sier Einar.
– Og så har vi flinke elever. Dette gikk rett og slett mye bedre enn jeg hadde våget å håpe på!
Sammen feiret elever og ansatte kongebesøket med pizza og brus når de svarte bilene forlot skoleområdet.
– Dette var helt konge! Jeg tror også Kongen må ha tenkt at det var konge å komme til Peder Morset, smiler Robert.

Robert Norli Hamnes og Martin Holte synes det var stas å ære akkreditert som presse under kongebesøket.
Stolt 40-åring
Peder Morset folkehøgskole feirer 40 år i år, og har jubileumsfest førstkommende lørdag. Kongebesøket passer dermed ypperlig inn på skolen som startet opp som den første i sitt slag.
– Hos oss er grunntanken at alle elever skal ha de samme mulighetene, forteller rektor Einar.
Av skolens 68 elever er 28 plasser satt av til elever uten funksjonshemming. Hovedvekten, 40 elevplasser, er beregnet på elever med psykisk utviklingshemming.
– Skolens idé er at alle mennesker har samme verdi, og skal få leve ut sine muligheter i det samme fellesskapet. De skal få det samme undervisningstilbudet, dele de samme måltidene og bo sammen på internatene, sier Einar.
– Det vil si integrering og inkludering, men også krav og ansvar til alle. Elever med utviklingshemning skal ikke være en liten gruppe for seg selv, legger han til.
– Dermed ser vi elevene som hele mennesker, og de lærer også å se hverandre på den samme måten. Vi ønsker ikke at personer skal bli satt i en bestemt rolle som utviklingshemmet, men få leve og utfolde seg som de individene de er, sier han.
Alle skolens sju linjer er åpne for alle, uavhengig av eventuelle diagnoser.
– Dannelse handler om å se seg selv blant andre mennesker. Det skjer absolutt her, sier Einar.
Mest lest

Mener folkehøgskolene kan styrke studentenes psykiske helse
Hele en av tre studenter kan ha en psykisk lidelse, ifølge ny…

55 prosent flere takket ja til folkehøgskole i august
Ungdommer bestemte seg senere for folkehøgskole i år enn tidligere. I august…

Fpu-lederen anbefaler folkehøgskole: – En god idé
Serie «Ungdomspolitikere om folkehøgskole»: – Pust med magen og ta et år…

KrFU-leder: – Folkehøgskolene er en motvekt til presasjonsjaget ellers i…
Serie «Ungdomspolitikere om folkehøgskole»: – Folkehøgskolene bidrar til å gjøre unges livskvalitet…
Mest delt

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser
Har du ikke søkt folkehøgskole enda? Da har du muligheten nå. Folkehøgskolenes…

Ta sommerferien på folkehøgskolenes sommerhoteller
Blir det Norgesferie i sommer? Da bør du sjekke mulighetene for å…

Alt du som rådgiver trenger å vite om folkehøgskole
11 spørsmål og 11 svar du som rådgiver kan videreformidle til elevene…

Direktør: – Folkehøgskole er en viktig del av CVen
Noe av det viktigste lufthavndirektør Anette Sigmundstad tok med seg fra folkehøgskoleåret…

Fordelagtigt at tage på højskole i Norge på grund af…
Overvejer du højskole i Norge? Så er det nu du bør tage…