Jobber for å normalisere vanskelige følelser: – Må snakke mer

Dorthe Svendsen, miljøarbeider på Follo folkehøgskole, jobber for at flere unge skal våge å snakke om følelser. Foto: Malin Jørgensen

Mange folkehøgskoler markerer Verdensdagen for psykisk helse. Ansatte og elever ved Follo folkehøgskole ønsker med åpenhet om tematikken.

– Vi vil ufarliggjøre og bevisstgjøre elevene på at vanskeligere følelser er en del av det å leve. I tillegg ønsker vi å gi dem noen verktøy for å mestre livet, sier Dorthe Svendsen, miljøarbeider på Follo folkehøgskole.

Tirsdag 10. oktober markeres Verdensdagen for psykisk helse. På Follo folkehøgskole vil det bli fokus på nære, trygge og gode relasjoner, samt inkluderende møteplasser.

– Mange faktorer påvirker hvordan vi har det. Folkehøgskole er et år der man skal kunne vokse og lære, sier Dorthe.

Vokse og lære

Dorthe mener folkehøgskolene har en viktig oppgave, blant annet å legge til rette for personlig vekst blant elevene.

– Vi som skole skal også være med å bygge robuste, selvstendige trygge unge voksne. Å bidra til en slik reise i noens liv er egentlig ganske spesielt, sier Dorthe.

I hverdagen har hun ofte en til en-samtaler med elever, der mange har spesifikke ting de ønsker å snakke om. Ellers jobber hun mye med relasjoner i det større miljøet.

Dorthe er nyansatt på folkehøgskolen. Bakgrunnen er at psykisk helse er et satsningsområde for Follo.

– Elevene er ofte i en livsfase der de skal finne ut av mye – både hvem de er, hva de har opplevd og hva de ønsker med livet. Jobben min består mye av å hjelpe dem med det, sier hun.

– Bør snakke mer om psykisk helse

19-år gamle Nora Rubi Karlsen er elev på linja Musikal på Follo folkehøgskole. Hun har slitt med depresjon og OCD i flere år, og mener det bør være med åpenhet rundt mental helse.

– Jeg og venninnene mine har vært veldig åpne om hvordan vi har det. Jeg har en veldig nær venninne som jeg ofte snakker med når vi har det vanskelig, sier hun.

Nora har kjent på vonde følelser siden 6. – 7. klasse.

– Jeg visste ikke hva det var. Jeg følte meg trist og nedfor uten å ha en grunn til det.

Hun mener psykisk helse bør snakkes mer om.

– Den psykiske helsen din er like den fysiske helsen. Alle har en psykisk helse, og man er aldri alene om å kjenne på ulike følelser, sier hun.

Follo Folkehøgskole

Sted: Follo
Elevplasser: 105
Linjer: 9
Undervisning pr. uke: 24 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Nora Rubi Karlsen ønsker mer åpenhet rundt psykisk helse. Foto: Privat

– Viktig med åpenhet

Dorthe mener det er viktig å snakke om mental helse for å fjerne stigma rundt temaet.

– Psykisk helse er vanskelig å snakke om for mange. Jeg ønsker å fremme et forum med åpenhet og forståelse, sier hun.

– Hvilke råd har du til noen som sitter med vanskelige følelser?

– Finn noen å prat med. Søk trygge voksne som kan lytte til det du har å si. Du er ikke alene, og du får det til. Livet er ikke for pyser, du er en skikkelig fighter ved å gjøre den jobben du gjør.