- Helt ubeskrivelig å være på toppen av Kilimanjaro!

Hanna ville prøve noe helt nytt da hun søkte seg til Ekspedisjon Everest BC/Kilimanjaro på Seljord folkehøgskule. Kim-Arild søkte seg egentlig til musikklinjen, men leste om ekspedisjonslinjen og synes det hørtes mer interessant ut.

Hanna og Kim-Arild har vært på toppen av Kilimanjaro og gleder seg til å komme til Himalaya

– Jeg har drevet med friluftsliv før, forteller Hanna. Hun var litt lei av å sitte på rompa og ville treffe nye folk og oppleve noe nytt.

Det lokket å komme seg opp på toppen av Kilimanjaro

Kim-Arild forteller at han liker det å være ute og at det var det som gjorde at han valgte Ekspedisjonslinjen ved Seljord folkehøgskule.

– Det var helt ubeskrivelig å stå på toppen av Kilimanjaro. I tillegg var vi på safari og reiste litt rundt.

Begge trekker fram at de store kontrastene i Tanzania gjorde inntrykk.

– Guiden vår opp til toppen av Kilimanjaro hadde mye å fortelle om livet sitt, legger Hanna til.

Elever på Seljord folkehøgskule nådde toppen av Kilimanjaro

Nepal neste

Hele Seljord folkehøgskule reiser til Nepal på slutten av vårsemesteret. Ekspedisjonslinjen reiser to uker før resten av skolen for å kunne dra opp til Basecamp.

– Jeg har lest en del om Himalaya før jeg søkte meg til linjen, sier Hanna. – Det var derfor stas at vi skulle akkurat dit.

– Jeg har alltid tenkt at Mount Everest var helt umulig, forteller Kim-Arild. – Det er utrolig å få komme seg dit.

– Vi reiser midt i høysesongen til klatrerne, legger Hanna til. – Da kan vi bli inspirert av dem når vi er der.

Elevene fra Ekspedisjonslinjen ved Seljord folkehøgskule var også i Himalaya i fjor

Barnehjem

Det er ikke kun Mount Everest og Himalaya som trekker Hanna og Kim-Arild. Seljord folkehøgskule har i mange år hatt et samarbeid med et barnehjem i Nepal og begge elevene gleder seg til å besøke dette. Kim-Arild er ikke i tvil:

Det er flott at man kan tenke på andre

– Ja, det betyr mye å få være med på slike prosjekter. Det lærer man mye av, sier Hanna.

Hun er medlem av skolens solidaritetsgruppe hvilket betyr at hun skal jobbe på barnehjemmet når hun er i Nepal.

Begge to håper at barna rekker å flytte inn i et nytt bygg før elevene kommer på besøk. I 2015 ble barnehjemmet nemlig ødelagt av det store jordskjelvet som rystet Nepal. Elevene var dengang raske og fikk samlet nesten 1,5 millioner kroner inn til å gjenoppbygge barnehjemmet og årets elever gleder seg til å se resultatet.

Bamser og tepper

Elevene kommer ikke tomhendte til barnehjemmet. I fjor hadde de hjemmeheklede tepper med til alle barna. Disse teppene var heklet av frivillige i hele Norge – enkelte av dem hadde blitt heklet i Danmark og Tyskland.

I år skal de ha hjemmeheklede bamser med til barna.

I fjor hadde elevene tepper som frivillige i hele Norge hadde heklet, med til barna på barnehjemmet i Nepal. I år skal de ha hjemmeheklede bamser med

Det sosiale er viktigst

Utover Tanzania og Nepal så er Ekspedisjonselevene også på padletur i Telemarkskanalen og på en lang overnattingstur på Hardangervidda. De trener mye på skolen, både hva gjelder klatring, skigåing og det å dra en pulk.

Det er likevel det sosiale Hanna og Kim-Arild trekker fram når de skal forklare hvorfor det har vært kjekt å gå på Seljord folkehøgskule.

– Alle starter dagen i lag med morgensamling, forteller Hanna.

– Og på kvelden kan vi bruke hele skolen, enten det er sløyden eller treningsrommet, legger Kim-Arild til.

– Det er mye mer sosialt enn det man tror, sier Hanna. – Det kan være småting man ikke tenker over. En god samtale under middagen.

Ingen av dem angrer på at de valgte folkehøgskole.

Det er det beste valget jeg har gjort!

– Det artige med folkehøgskole er at man kan komme med en ide og så sier de andre, «ja, det gjør vi» og så møtes man klokken 6 om morgenen og går opp og ser soloppgangen på fjelltoppen. Hanna blir ivrig – Folk er med på det meste. Det er i år man har sjansen!

Med flotte fjell rundt Seljord folkehøgskule, er det gode muligheter til å få brukt kroppen. Her er Hanna og Kim-Arild sammen med linjelærer Kolbjørn

Les brevet som eleven Anine skrev til lærer Kolbjørn