Frivillig arbeid gjør deg lykkelig

Ny forskning viser at frivillig arbeid gjør deg lykkelig.

Lykkelig folkehøgskoleelev

Hvert eneste år bidrar ildsjeler rundt om i Norge med utallige kroner og timer i dugnadsarbeid. Hva er det som gjør at vi nordmenn er villig til å vie så mye tid til andre? Jeg har tatt en prat med Torgrim Kristoffersen, ildsjel og lærer ved linja «FN-akademiet»Arbeiderbevegelsens folkehøgskole Ringsaker.

Jeg rekker nesten ikke introdusere meg før Torgrim setter i gang. Han er ivrig etter å fortelle meg viktigheten av frivillig arbeid.

Torgrim Kristoffersen, lærer ved Arbeiderbevegelsens folkehøgskole Ringsaker.

– Frivillig arbeid er en av grunnsteinene i det norske samfunnet. Vi ville rett og slett ikke klart oss uten.

Jeg klarer ikke la være å smile da Torgrim forteller meg om den norske dugnadsånden. Torgrim forteller med hele kroppen. Det er så vidt han trekker pusten mellom setningene. Her oser det brennhett engasjement!

Innsatsen er større enn noen sinne

I følge SSBs satellittregnskap for frivillige organisasjoner som ble offentliggjort 20. oktober, er omfanget av den frivillige innsatsen større enn noen sinne. I Norge tilsvarer det frivillige arbeidet om lag 150.000 årsverk!

Frivillig arbeid er helsefremmende

Den enorme dugnadsånden i Norge har altså ikke gitt seg enda. Og bra er det, for britisk forskning, publisert i det medisinske tidsskriftet BMJ Open i august, viser at mennesker som driver med frivillighet får bedre helse fra de er 40 år. Det gjelder både mentalt og fysisk, og fortsetter helt til 80-årsalderen.

15086820_10153862043166890_2007746466_n

Britisk forskning viser at mennesker som driver med frivillighet får bedre helse.

Lykkelige og engasjerte folkehøgskoleelever

– Da er det ikke rart vi har så mange blide elever på skolen vår, utbryter Torgrim.

– Vi har enormt mange ildsjeler på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole Ringsaker, og jeg tror faktisk det kryr av dem i skoleslaget vårt, legger han til.

15050273_10153862049351890_671782730_n

På folkehøgskole går det mange engasjerte ungdommer.

Torgrim forteller om elever som både engasjerer seg politisk og for idretten, flyktninger, ungdom, natur, det lokale og det globale. Lista virker endeløs, og læreren ufattelig kry.

– Tenk deg så heldige vi er som får jobbe med så mange spennende ungdommer, sier Torgrim og forteller meg videre om en ny linje han starter opp fra høsten av. – Nemlig Ildsjellinja.

Vi må legge til rette for de som vil bidra

– Frivillig arbeid er avgjørende for at samfunnet vårt skal fungere. Når vi har så mange ildsjeler på folkehøgskole så er det klart at vi må legge til rette for at de skal kunne lære mer om det og få lov til å holde på med det, sier han.

15046446_10153862047486890_541092395_n

Folkehøgskoleelever bidrar som frivillig både lokalt og globalt.

På ildsjellinja får man ikke bare lære mer om frivillig arbeid i inn- og utland, men man får også en innføring i å arrangere både små og store arrangement.

– Du vet at frivillig arbeid er mer enn bare dugnadsarbeid i borettslaget. Det er mye mer omfattende enn som så. Mitt mål med den nye linja er at elevene skal lære om organisasjonsutvikling, økonomi, styrearbeid og hvordan det er å drive med frivillig arbeid i konfliktområder, forteller han.

torgrim-kristoffersen-2

Det gløder i øynene til Torgrim. Jeg skimter stolthet, engasjement og utålmodighet. Jeg tror nesten ikke han klarer å vente med å sette i gang Ildsjellinja.

Hva vil det si å være frivillig?

Foruten å bli medlem i de politiske ungdomspartiene, kan man for eksempel jobbe frivillig for humanitære organisasjoner, organisasjoner som kjemper for natur og miljøvern, organisasjoner som arbeider internasjonalt for fred og samarbeid eller organisasjoner innen ulike fritidsaktiviteter.

Hva er et frivillig oppdrag?

Frivillig oppdrag er definert som en oppgave utført for andre enn familie og nære venner uten at den frivillige får lønn eller blir honorert for arbeidet. Enkle goder som mat under oppdraget, reisegodtgjørelse eller blomster regnes ikke som lønn.

Hvorfor være frivillig?

Å være frivillig er en flott måte å bidra til samfunnet, å lære nye ting og å bli kjent med nye mennesker. Det er veldig mye forskjellig man kan gjøre som frivillig. Det finnes 100 000 lag og foreninger i Norge, og de driver med alt fra idrett til humanitært arbeid til kultur til lokalsamfunnsarbeid. Til sammen utgjør de frivillige og organisasjonene en viktig sektor i Norge, og skaper verdier tilsvarende 5 % av bruttonasjonalprodukt. I tillegg betyr ofte arbeidet frivillige gjør veldig mye for dem de gjør det for.

Hvis du lurer på om det å være frivillig er noe for deg, bør du først tenke gjennom hva som engasjerer deg, hvilke saker du er opptatt av og hva slags oppgaver du kunne tenke deg å gjøre. Frivillig arbeid er gjensidig, så det er viktig at du trives med det du gjør.