- Folkehøgskoleåret ble en livsstilsendring

For Håkon ble året på Ålesund folkehøgskole mye mer enn han så for seg. En aktiv hverdag gjorde han 30 kg lettere, mange venner rikere – og tøff nok til å reise ut i verden helt alene.

– Noe av det aller viktigste folkehøgskolen lærte meg var å være åpen for nye ting, sier Håkon Lynum Willumsen fra Steigen i Nordland.

Da han flyttet på hybel som 16-åring for å gå på videregående, ble hverdagen ganske bedagelig. Han kom inn i en rytme det ikke var så enkelt å endre.

– Jeg hadde det nok litt for godt, og var ikke flink til å pushe meg selv. Den eneste fysiske aktiviteten jeg hadde i løpet av en uke var to timer gym på skolen. Det var ikke sunt, sier han.

Overgangen ble derfor stor da han kom til Ålesund folkehøgskole, hvor både timeplanen og fritiden la opp til mye aktivitet.

Håkon Lynum Willumsen portrett Australia

For Håkon ble året på Ålesund folkehøgskole mye mer enn han så for seg. Foto: Aida Urkedal

Les mer om Ålesund folkehøgskole

Nye vaner

– For meg var det et bevisst valg å velge en aktiv folkehøgskole. Jeg ønsket rett og slett å endre livet mitt, sier Håkon.

I Ålesund fant han både treningskamerater, flotte turområder og et eget treningsrom på folkehøgskolen.

– Timeplanen gjorde det enkelt å velge aktive valgfag, det var flott å bruke treningsrommet på skolen eller ta turer i nærområdet, forteller han.

Håkon Lynum Willumsen portrett

Med en aktiv skolehverdag fikk Håkon endret egen livsstil. Foto Aida Urkedal

– Det er mye enklere å endre holdning og livsstil om du reiser bort et år. Når du kommer alene til et nytt sted får du sjansen til å begynne helt på nytt og jobbe inn nye vaner.

Sunt og variert mat fra folkehøgskolens kjøkken var også med på å endre hybelvanene. I løpet av folkehøgskoleåret ble Håkon over 30 kilo lettere.

Les også: Tar kosthold på alvor

Aktiv fritid

– Jeg kjente nesten ingen andre som hadde gått på folkehøgskole før, og visste derfor lite om hva som ventet meg. I starten var jeg ganske nervøs, men det gikk fort over, sier Håkon.

Selv om han bodde på enerom, var det bare å gå ut i gangen for å finne noe å henge med. Det var heller aldri vanskelig å dra i gang en aktivitet.

– Det var alltid noen rundt deg å finne på noe med. Den største forskjellen fra videregående var kanskje også at alle hadde tid. Vi hadde ingen lekser, men kunne styre fritiden akkurat som vi ville, forteller han.

– Da ble det fort frisbeegolf eller fotball på ettermiddagene.

Håkon var heller ikke alene om å komme til folkehøgskolen uten å kjenne noen andre. Det gjorde det enkelt å bli fort kjent. Alle var «på» og ville få nye venner.

– Aller best likte jeg nok fellesturene vi hadde med skolen i starten, for å bli bedre kjent. Det var gøy å sove i telt og være på fjellet med mange andre, sier han.

klassebilde Australia Ålesund folkehøgskole

Foto: Aida Urkedal

Les også: Medisinstudent: – Folkehøgskolen lærte meg å senke skuldrene

Reiselyst

Den største grunnen til at Håkon valgte Ålesund folkehøgskole var likevel muligheten til å reise til Australia med linja Australia Backpack. Landet og kulturen hadde alltid fascinert han.

– Vi hadde en fantastisk reise tre uker i februar! Dagene var utrolig varierte. Vi fikk med oss både kontraster og særtrekk med landet, forteller han.

Klassen var med og planla reiseruten som inneholdt både dager i Australias outback, helt uten mobildekning i ørkenen, storbylivet i Sydney og surfelivet i Byron Bay.

– Vi besøkte også en Aboriginer-skole og deltok i noen engelsktimer der. Det var spennende å lære om deres kultur og hverdag, forteller Håkon.

– I tillegg hadde vi med oss en guide de dagene vi var i outbacken, som selv var aboriginer. Det var utrolig spennende å komme tett på og bli bedre kjent med kulturen gjennom ham.

Australia outback Ålesund folkehøgskole

Foto: Ålesund folkehøgskole

Les også: Gode forberedelser ga stort utbytte av studieturen

Alene til Australia

Reisen til Australia ga mersmak. Håkon bestemte seg ganske raskt for at han ville tilbake. Høsten etter folkehøgskolen gikk derfor med til jobbing, slik at han i januar kunne sette kursen sørover igjen.

– Jeg hadde aldri turt å planlegge og gjennomføre en slik reise selv hvis det ikke hadde vært for folkehøgskoleåret. Det hadde lært meg mye om det å reise, bo på hostell, bestille visum og bli kjent med andre på reise, sier Håkon.

– Det var helt klart en fordel å ha med seg!

Hjemme igjen i Norge tar Håkon opp fag. Drømmen er å bli sykepleier, gjerne med videreutdanning innen psykiatri.

– Folkehøgskoleåret gjorde meg mer sikker på meg selv. Nå er jeg trygg på hva jeg vil videre.