Folkehøgskole – mer populært enn noen gang

Inneværende skoleår er «all time high» for folkehøgskolene, med over 7500 elever. Nå slår søkningen til neste skoleår alle tidligere rekorder. Økningen er størst i Nord-Norge.

Aldri før har det vært mer populært å gå på folkehøgskole! Per 1.mars er det allerede over 4700 elever som har takket ja til en plass på folkehøgskole neste høst. Det er nesten 4 prosent flere enn på samme tidspunkt i fjor, som da var det høyeste tallet noen sinne. Regionen som vokser mest er Nord-Norge. Der er det en økning på nesten 15 prosent sammenlignet med i fjor.

_dsc2132-jpg

Folkehøgskolene har Norges mest fornøyde elever. Det er nok også en av hovedårsakene til elevveksten på 80 folkehøgskolene i Norge.

Fornøyde elever

– Målinger gjort av analysebyrået EPSI har de siste fem årene vist at folkehøgskolene har Norges mest fornøyde elever. Det er helt tydelig at fornøyde elever er en av våre aller beste rekrutteringskanaler, sier informasjonsrådgiver Marit Asheim.

Det har vært en jevn vekst til folkehøgskolene siden 2004. I dag går det 20 % flere elever på de norske folkehøgskolene enn det gjorde for 10 år siden. Elever på folkehøgskole utgjør over 11 prosent av et årskull. Det er flere enn det Forsvaret har inne til førstegangstjeneste.

marit asheim

Tre grunner til at folkehøgskolene er så populære

Ingen karakterer

– Dette er også et tydelig signal til resten av skolenorge. Stadig flere elever er slitne etter karakterpress på videregående, og sier de ønsker seg et annerledes år før videre studier. Uten både karakterer og eksamener evner folkehøgskolene å gi elevene lyst og motivasjonen til å lære videre, sier Marit Asheim.

Skoleåret 2016/2017 er det over 7500 elever på norske folkehøgskoler. Opptaket av søkere for den kommende høsten startet 15. november. Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist, men tar opp elever fortløpende så lenge det er ledige plasser. Enkelte skoler og flere linjer er allerede fulle.