Et år uten stress

Videregående. Prøver, eksamener, lange dager og forberedelser til høyere utdanning. Det tar aldri slutt. Men det kan ta en pause!

Et år hvor man kan slippe karakterstresset, lære seg sjøl å kjenne, og vokse mer som en person. Hvordan da, er det sikkert mange som tenker? Mitt svar: folkehøgskole.

11.mai var jeg ferdig med ett av de beste åra i livet mitt. Det er nesten vanskelig å forestille meg at det er over. Etter tre slitsomme år på videregående, trengte jeg en pause. Å studere videre virket håpløst, og presset ble for mye. Folkehøgskolen ble redningen. Jeg kunne fokusere mer på meg selv som person, og ha fag basert på interesse. Jeg kunne lage min egen timeplan, med mer interessant lærdom enn diktanalyse, krigshistorie og fremmedspråk.

Musikk orkester elever Toneheim folkehøgskole

PÅ folkehøgskole velger du fag ut fra egen interesser. Foto: Toneheim folkehøgskole

Stor valgfrihet

Norge har over 80 forskjellige folkehøgskoler, med over 700 forskjellige linjer. Så det finnes noe for enhver smak. I mitt tilfelle, ville jeg følge musikken. Etter tre år på musikklinja på videregående, føltes musikk mer ut som jobb enn noe man ønsker å holde på med. Men da jeg begynte på folkehøgskole, kunne jeg ha fri flyt over hva jeg gjorde. Man fikk masse fritid til å øve på, og hadde ingen andre fag enn musikkrelaterte fag. Hvor mye nytt man ville lære var opp til en selv.

Det er utrolig hvor mye mer motivasjon til øving man har om man ikke har et tidspress på seg til når noe absolutt MÅ være innøvd. Eller stresse med hvor bra det må være for å få en god karakter.

internat Toneheim folkehøgskole latter elever

Året på folkehøgskole er også sosialt. Mange bor på dobbeltrom og får et nært forhold til romkameraten sin. Foto: Toneheim folkehøgskole

Les også: Sjekk alle folkhøgskolenes restplasser

Uten stress

Sammen med fagene har man mye sosialt. Å bo i internat har vært en stor lærdom å ta med videre. Det gir et nytt perspektiv til andre, og bringer både krevende og koselige stunder i løpet av året. Man blir som en liten familie, og passer på at alle har det bra. En blir omgitt av en haug med folk som alle deler en felles interesse, så det er ingen sak å bli kjent med nye folk. Man lærer fort å samarbeide med andre, i alle ulike typer oppgaver. Men en får også tid til seg selv og egen utvikling, og muligheter til å reflektere.

Et år på folkehøgskole kan ikke beskrives. Det må oppleves.

Musikk gitar elever Toneheim folkehøgskole

På folkehøgskolen er det ingen forventninger til at du skal kunne alt, og du får utvikle deg i ditt tempo. Foto: Toneheim folkehøgskole

Man har nok av frihet til å gjøre det man vil, og det er ingen satte krav til hva du må få til. Man får en litt enklere overgang til voksenlivet, samt at man får en haug med nye venner videre i livet. Det er ingen forventinger til at du skal kunne alt, og du kan ta det i ditt tempo. Ingen karakterer. Ingen eksamener. Et år uten stress.