55 prosent flere takket ja til folkehøgskole i august

De fleste folkehøgskolene har startet opp skoleåret.

Ungdommer bestemte seg senere for folkehøgskole i år enn tidligere. I august fikk folkehøgskolene hele 55,7 prosent flere elever enn i samme måned i fjor.

– I år søkte flere ungdommer senere enn tidligere år, sier Dorte Birch, daglig leder ved Informasjonskontoret for folkehøgskolen.

I august i år opplevde folkehøgskolene at 55,7 prosent flere elever takket ja til skoleplass, enn samme måned i 2022. I tillegg søkte også 12 prosent flere seg til folkehøgskole i samme måned, enn året før.

At flere ungdommer i år søker og takker ja til plass senere, er ikke overaskende, ifølge Birch. Mange folkehøgskoler tar imot elever helt fram til 30. september

– Vi vet at de unge har vært ekstra usikre i år. Med krig og økonomisk uro så kan det være vanskelig å ta et valg for framtiden. Det er derfor ekstra gledelig at de valgte folkehøgskole helt på tampen, sier hun.

Les også:

Kraftig økning i Lånekassestøtte til folkehøgskoleelever

Dorte Birch, daglig leder ved Informasjonskontoret for folkehøgskolen, er glad for at mange søker seg til folkehøgskolene. Foto: Svein Finneide

Økte studiestøtten

Folkehøgskolene har løpende opptak fra 1. februar. Skolene har derfor merket endringer fra måned til måned gjennom hele året.

De tidligste søkertallene var lavere enn dem vi fikk utover sommeren, forteller Birch.

I vår ble det kjent at Lånekassen økte studiestøtten til folkehøgskolene med 8200 kroner. Birch peker på at økningen i studiestøtte til folkehøgskolene var en viktig faktor for at søkningen gikk opp i vår.

– Vi regner med at økningen i studiestøtte er en av de viktigste grunnene til at vi fikk flere søkere. I en tid der mange ungdommer opplever at familien har økonomiske problemer, da blir det ekstra viktig å kunne finansiere året på folkehøgskole selv. Med den økte støtten fra Lånekassen så var det mange flere linjer man kunne fullfinansiere med studiestøtte, sier hun.

Kan gå et helt eller halvt år

Nå er folkehøgskolene i full gang med oppstart av nytt skoleår. Likevel kan det fortsatt være mulig å få skoleplass. Mange folkehøgskoler tar opp elever helt fram til 30. september.

Flere folkehøgskoler har også mulighet for halvtårskurs, med oppstart enten i høst eller etter jul.

– Da kan ungdom som enten slutter i militæret til jul, eller som angrer på valget de gjorde nå i høst, likevel gå et halvt år på folkehøgskole, sier Birch.

Hun anbefaler folkehøgskole på det sterkeste.

– Folkehøgskolene har linjer for alle, sier hun.

Noe for deg?

Det er fortsatt mulighet for plass på en folkehøgskole.

Finn din linje