Vinneren av skrivekonkurransen er...

Vinnerbidraget er en sterk tekst skrevet av en reflektert tenåring. Bidraget er godt komponert, og forfatteren har benyttet seg av gode språklige virkemidler. Teksten har en god flyt og er lett å lese. En kraftfull stemme om det å være 19.

skrivevalgfag-1100x863

Vinneren av skrivekonkurransen er Håvard Røsæg, fra Åsane Folkehøgskole. Gratulerer!

Håvard Røsæg

Håvard Røsæg, 19 år fra Åsane Folkehøgskole

Premien
Som premie for å ha skrevet den beste teksten i skrivekonkurransen, kan Håvard Røsæg velge mellom en MAC eller en PC til en verdi av inntil 10.000 kroner. Da håper vi at han har verktøyet som trengs for å fortsette å skrive flere slike flotte tekster. Det er ingen tvil om at vi har med et stort talent å gjøre. Vi håper å se deg i bokhyllene snart!

Juryens begrunnelse
«Teksten gir et treffsikkert og tankevekkende svar på spørsmålet om hvordan det er å være ung i 2015. ”Livet mitt er en klump med leire”… metaforen åpner opp for tekstens tema, og bildet brukes til å binde sammen teksten til en troverdig helhet. Her er både form og innhold gjennomtenkt. Fra et personlig perspektiv presenterer forfatteren modne og velformulerte tanker om individ og generasjon: klartenkt, men ikke skråsikkert. Søkende, men ikke forvirret. Referansene sitter som et skudd, og avslutningen treffer spesielt godt.»

Juryen består av
Finn I. Birkeland fra Åsane Folkehøgskole
Hans Tarjei Skaare fra Nansenskolen
Dorte Birch fra Informasjonskontoret for folkehøgskolen

Bidragene ble sensurert slik at juryen ikke kunne se hvem som hadde skrevet teksten, og hvilken skole vedkommende gikk på.