Unikt innblikk i klassisk animasjon

Animasjon Japan ved Møre Folkehøgskule er en unik mulighet til å lære hemmelighetene bak klassisk animasjon.

Ved Møre Folkehøgskule får elevene en unik mulighet til å lære klassisk animasjon. Animasjon Japan-linjen gir elevene grunnlaget for videre utvikling innen animasjon. Lærer Tiina Jüring forteller at de går gjennom de grunnleggende animasjonsprinsippene og teknikker.

– Tegnefilm med oppgaver, pixillasjon som felles klassefilm, klippe ut-teknikk, dokkefilm med plastelina, 2D digital animasjon og eksperimentell animasjon er noe av det vi jobber med, forklarer Tiina.

20170309 Mathias tegner

Elevene lærer det grunnleggende bak klassisk animasjon.

Som en avsluttende oppgave skal elevene lage en «eksamensfilm».

– Her skal de vise fram hva de har lært i løpet av skoleåret.

Les mer om Møre folkehøgskule

Animasjonens hjemland

Fordi Japan er det landet hvor det lages mest animasjon, i form av manga og anime, er dette landet et naturlig mål for utenlandsturen til linjen. De fleste ungdommer er glad i japansk animasjon, og en reise til Japan byr på mange muligheter til å bli inspirert.

– Vi skal besøke animasjonsskoler, Ghibli-museum og gå på manga-kurs ved International Manga Museum i Kyoto, forteller Tiina.

20170309 klassekos

Elevene har fri tilgang på klasserommet og oppfordres til å være kreative utenom undervisning.

For at elevene skal være noe mer forberedt, har skolen invitert en japansk gjestelærer som både lærer elevene litt japansk og formidler kunnskap om landet.

Et kreativt år

Fantasi, kreativitet og arbeidsvilje

En trenger ikke noen forkunnskaper for å søke seg inn på linjen, men Tiina forteller at fantasi, kreativitet og arbeidsvilje er A og Å for å få mest ut av opplegget på linjen. Med erfaring fra animasjonsbransjen siden 1982 vet Tiina hva hun snakker om.

20170309 Petter i arbeid

På animasjon Japan får elevene grundig opplæring i tekniske hjelpemidler.

– All opplæring blir tatt helt fra bunnen av. Når det gjelder utstyr, er det greit hvis en har egen PC med et redigeringsprogram og Flash. Til digitalanimasjon er det veldig nyttig med et digitalt tegnebrett.

Med fri tilgang på arbeidsrom og utstyr utenom undervisningstid er det rom for å utfolde seg kreativt på sin egen fritid. Det ene året på Animasjon Japan gir elevene et unikt innblikk i hvordan de klassiske animasjonsfilmene blir lagd og innsikt i hemmelighetene bak tegnefilmene. Med denne kunnskapen får elevene et godt grunnlag for videre studier innen animasjon og en unik mulighet til å lage en god portefølje.