Tusen takk for at dere ga meg det skoleåret jeg ALLTID har drømt om!

«Jeg har alltid drømt om at de rundt meg skal se meg for den jeg er i stedet for å se rullestolen. Den drømmen gikk i oppfyllelse da jeg begynte her.»

Nine har vært elev på Lundheim folkehøgskole dette skoleåret. Les hennes rørende takk.

Kjære Lundheim!

Jeg har aldri vært den som trivdes på skolen. Jeg har aldri vært den som passet inn. Jeg har alltid vært den lille «freaken» i rullestol som alle holdt seg unna.

Jeg var alltid den som satt alene i pausene på skolen. Jeg var den som de andre lo og gjorde narr av.

Jeg var alltid den som læreren bare måtte plassere når vi skulle ha gruppearbeid, fordi ingen ville ha meg. På ungdomsskolen fikk jeg aldri være med i gymtimene. Læreren mente at jeg bare ville være i veien, og frata de andre elevene sjansen til å få gode karakterer. På videregående satt jeg også alene hele tiden. Ingen av lærerne så meg og mine behov.

Jeg har alltid drømt om at de rundt meg skal se meg for den jeg er i stedet for å se rullestolen. Den drømmen gikk i oppfyllelse da jeg begynte her, sier Nine om sitt år på Lundheim folkehøgskole.

Les mer om Lundheim folkehøgskole

Mine første venner

Da jeg kom til Lundheim folkehøgskole den første dagen følte jeg på en redsel og frykt som var større enn noe annet jeg har følt i hele mitt liv.

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å ignorere alt jeg hadde fått høre om både folkehøgskole generelt og om Lundheim. Det gjorde jeg for å unngå å bygge opp de samme forhåpningene som ble knust da jeg begynte på videregående.

Da jeg kom ut av bilen kjente jeg at klumpen inni meg vokste seg så stor at jeg nesten ikke greide å puste. Jeg var redd for å si noe til mamma, og derfor reiste de hjem samme dag. UTEN MEG!

Jeg var redd i starten, men sjokket og gleden var stor over hvor liten tid det tok før jeg hadde fått mine første venner. Plutselig hadde jeg fått så mange venner at jeg for lengst hadde mistet tellingen. Jeg ble også ganske kjapt kjent med lærerne og de andre ansatte, og forsto at har ville jeg være trygg.

Lundheim

Illustrasjonsfoto, Lundheim folkehøgskole.

Jeg har fått venner som er helt unike og spesielle på hver sin måte. Jeg har endelig fått oppleve å bli sett og tatt hensyn til av fantastisk elever, AWESOME stipendiater og verdens beste lærere. Jeg har fra dag én vært fascinert av det fantastiske miljøet vi har her på Lundheim folkehøgskole. Jeg har fått oppleve elever som står sammen for at vi som trenger hjelp skal få lov til å delta på aktiviteter på lik linje med alle andre. Elever som støtter og trøster når det trengs. Jeg har fått oppleve lærere som er villig til å gjøre alt det beste for elevene.

Les også: – Gjør det som ingen andre tror du klarer!

TAKK

Takk til alle lærere og ansatte som trodde på meg når jeg hadde mistet troen på meg selv.

Takk til stipendiatene som fikk meg til å føle meg hjemme fra første stund.

Takk til alle de unike elevene som fikk meg til å for første gang føle at jeg er verdt noe.

Takk for at dere så meg for den jeg er. Takk for at dere fikk meg til å le de gangene jeg trengte det mest. Tusen takk for at dere viste meg hva det vil si å ha en ekte venn!

Hver og en av dere har betydd mer for meg enn ord kan beskrive. Jeg er uendelig glad i hver og en av dere, og dere vil alltid ha en helt spesiell plass i hjertet mitt.

Tusen takk for at dere ga meg det perfekte skoleåret som jeg ALLTID har drømt om!

Mange megastore klemmer fra søte, lille, uskyldige Nine.