Suksessen fortsetter for folkehøgskolene

Aldri før har det vært mer populært å gå på folkehøgskole! Stadig flere bestemmer seg tidlig for å søke skoleplass, og allerede har rundt 4700 elever takket ja til en plass neste høst. Det er like høyt tall som fjorårets rekord.

Inneværende skoleår er «all time high» for folkehøgskolene, med over 7700 elever. Søkningen for neste år er like bra. Det er ingen tvil om at tilbudet er ettertraktet blant 19-åringer. Foto: Sture H. Vareide

Fornøyde elever

– Målinger gjort av analysebyrået EPSI har de siste seks årene vist at folkehøgskolene har Norges mest fornøyde elever. Det er helt tydelig at fornøyde elever er en av våre aller beste rekrutteringskanaler, sier informasjonsrådgiver Marit Asheim.

Hun peker på sosiale medier som kanaler hvor dette klart kommer til uttrykk.

– Med sosiale medier har vi sett en endring. Tidligere gikk den positive fortellingen om folkehøgskole til familie og venner. Nå rekrutteres også ukjente personer gjennom anbefalinger i ulike kanaler. Spesielt tydelig er det på Instagram. Under hashtagen #fhsliv har folkehøgskoleelever delt over 153 000 bilder fra skolehverdagen sin. Dette er ærlige og visuelle glimt som frister, sier Asheim.

Det har vært en jevn vekst til folkehøgskolene siden 2004. I dag går det 20 % flere elever på de norske folkehøgskolene enn det gjorde for 10 år siden. Elever på folkehøgskole utgjør 11 prosent av et årskull. Det er omtrent like mange som det Forsvaret har inne til førstegangstjeneste.

Det har vært en jevn vekst til folkehøgskolene siden 2004. I dag går det 20 % flere elever på de norske folkehøgskolene enn det gjorde for 10 år siden. Foto: Skjeberg folkehøyskole

Les også: Her vil du elske å gå på skole

Ingen karakterer

– Denne veksten er også et tydelig signal til resten av skolenorge. Stadig flere elever er slitne etter karakterpress på videregående, og sier de ønsker et annerledes år før videre studier. Uten både karakterer og eksamener klarer folkehøgskolene å gi elevene lyst og motivasjon til å lære videre, sier Marit Asheim.

Skoleåret 2017/2018 er det over 7700 elever på norske folkehøgskoler. Opptaket av søkere for kommende skoleår startet 15. november. Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist, men tar opp elever fortløpende så lenge det er ledige plasser. Enkelte skoler og flere linjer er allerede fulle.