Strikk for Nepal

Åsane Folkehøgskole er nå i gang med prosjektet «Strikk for Nepal», hvor de har som mål at minst 50 barn på barnehjemmet Balika Peace Home skal få ullgensere i rillestrikk. Vil du bidra? Her finner du både oppskrift og mer informasjon om prosjektet.

Strikk for Nepal

Elevene i valgfagsgruppen «Explore Nepal» er i full gang med strikkingen.

Genserne sendes til barnehjem i Nepal

Balika Peace Home er et barnehjem for jenter som har opplevd mishandling, barnearbeid, er blitt forlatt av foreldrene, eller andre tragiske hendelser. Barnehjemmet ligger i Nepals hovedstad, Kathmandu.

Oppdraget på Balika Peace Home er å redde barn og unge som er rammet av omsorgssvikt, barnearbeid og seksuelle overgrep. Noen av jentene kan etter noen måneder reise hjem fordi familiene går med på en løsning der CWIN følger opp gjenforeningen. Andre ganger er det umulig og flere jenter blir på Balika i mange år. Når disse jentene fyller 18 år hjelper CWIN dem med bolig og arbeid, og de besøkes regelmessig i flere år.

Av Thearonningen - Eget verk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46301690

Slik kan du bidra

Ønsker du å bidra til prosjektet? Ta kontakt med Administrasjon- og internatleder, Merete Litland på merete.litland@asanefolk.no. Hun vil fordele de størrelsene barnehjemmet har behov for.

Merete Litland

Administrasjon- og internatleder, Merete Litland, håper så mange som mulig vil bidra til prosjektet.

Egen strikkeoppskrift til prosjektet

Prosjektet ble også gjennomført i fjor. Da med kjoler. I år har skolen fått en helt egen strikkeoppskrift til prosjektet. Oppskriften har de fått av av Unni Cathrine Eiken som driver nettbutikken Malsen og mor. Genseren har fått navnet «Lille Rille».

20160930_093337_resized

Strikkeoppskriften «Lille Rille»